Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Промени в средното образование

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Промени в средното образование

    Колеги,

    Един проект на старото правителство сега изглежда ще бъде дооформен и завършен от сегашното, а именно - общо средно образование в 10ти клас и средно специализирано образование в 12ти. Интересно ми е какво е вашето мнение за такива промени?

    Аз вече писах статия по тази тема. ***************
    Накратко - подкрепям идеята, стига да се направи разумно. Основен щрих според мен трябва да са матурите - според мен трябва да ги преместят именно в 10ти клас.
    Последно редактирано от Тихомир; 08-03-10, 21:56. Причина: външен линк

  • #2
    До: Промени в средното образование

    Правят гимназии само до 10 класBLITZ - 19 Март 18:14Гимназии само до 10 клас ще има в по-малките градове. В големите населени места ще може да се учи до 12 клас. Това предвижда новият проектозакон за училищното образование, който тези дни ще бъде оповестен от просветното ведомство.

    Ами аз имам малко по различен прочит по темата или акцента незнам защо го сложих върху по-малките градове.Та четейки това идеята малко се деформира.Да попитам в по-малките населени места няма да има болници,няма да се учи,въздуха не им ли е много.Не проумявам как ще се създават нормални условия за живот в населените места по-различни от София,Варна ,Бургас,Пловдив.Това правилно ли е???Там какви хора живеят???Държавата не трябва ли да изравни условията наживот във всяко едно населено място.До кога младите ще бъдат принуждавани да напускат родните си места в търсене на по- доброто.Нормално лие???
    Някои се раждат риби...малки рибки.С израстването се оформят като дребни риби,като едри риби и като големи балъци.
    NB !БАЛЪК-РИБА в превод от турски...

    Коментар


    • #3
      До: Промени в средното образование

      То и сега в общи линии е така. Синът ми учи в професионална гимназия. До 10 клас ще се изучават всички общообразователни предмети задължително, включени са и 2-3 от професията и след това /11,12/ клас ще учи само професионалните /май/. Възможен е различен прочит, но някъде гледах статистика, в която/ако е вярна/ все повече деца след 10 клас спират с образованието си. В този смисъл си обяснявам промените така-който иска да учи- да продължи. Другите да се ориентират към бюрата по труда. По Конституция до 16 год сме длъжни като родители да пращаме децата си на у-ще /друг прочит по темата / после ги "поема" животът...Но си има нещо вярно в това да се степенува образованието. Би било добре да помислят повече в/у материала за изучаване. Втори клас е пък дъщеричката ми и сме на таблицата за умножение със 7 -ужас просто! Не ща да се ровя в образователните с-ми на други евространи, но едва ли е подобно натоварването..

      Коментар


      • #4
        До: Промени в средното образование

        Абсолютно съм съгласен ,че който иска да учи,ще учи.Не знам обаче правилно ли е образованието ...средното,да се ограничава единствено в големите градове.Разбирам,че на село ако някое дете иска да учи 12 клас,трябва да отиде в града...Пътуване,наеми,опасности за само дете...и т.н.Висшето вече няма как да го има и на село,но за средното ?
        Някои се раждат риби...малки рибки.С израстването се оформят като дребни риби,като едри риби и като големи балъци.
        NB !БАЛЪК-РИБА в превод от турски...

        Коментар


        • #5
          До: Промени в средното образование

          И за три деца цяла гимназия с десет и повече даскали, заплати, подръжка...
          Lancia Delta HF Integrale Evolucione

          Коментар


          • #6
            До: Промени в средното образование

            Поредната глупост . "Започната от едно правителство и завършена от друго" .
            ...впрочем , българското образование отдавна върви към дъното , докато някои злорадо потриват ръце .
            Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

            Коментар


            • #7
              До: Промени в средното образование

              Аз предлагам да подходим още по-радикално - на който не му се учи - да завършва след 3-ти клас и то само момченцата - все пак глави на семейства ще стават. От там директно в бюрото по труда.

              Момиченцата само 1-ви клас, и то вечерно, без откъсване от производството - да могат да четат табелите по улиците и цените в кварталният магазин.

              Всичко над този образователен праг си е живо разхищение на държавна пара.
              Синьо небе над златни жита. Ако някой се чуди - Добруджа е. Южна. Българска.

              Коментар


              • #8
                До: Промени в средното образование

                Първоначално публикуван от windwarrior Преглед на мнение
                Аз предлагам да подходим още по-радикално - на който не му се учи - да завършва след 3-ти клас и то само момченцата - все пак глави на семейства ще стават. От там директно в бюрото по труда.

                Момиченцата само 1-ви клас, и то вечерно, без откъсване от производството - да могат да четат табелите по улиците и цените в кварталният магазин.

                Всичко над този образователен праг си е живо разхищение на държавна пара.
                За късмет, тая идея няма да я бъде. Колкото и да го мързи народонаселението да учи.

                Коментар


                • #9
                  До: Промени в средното образование

                  Чул те господ ! Но поне засега натам сме тръгнали...

                  Тръпки ме побиват като си помисля, че някой ден продуктите на сегашната ни образователна система ще станат държавни мъже и жени.

                  П.С. Идеята не е моя, а на ефр. Шикългрубер, по онтошение на покорените славянски народи. Историята май наистина има свойството да се повтаря като пародия.
                  Синьо небе над златни жита. Ако някой се чуди - Добруджа е. Южна. Българска.

                  Коментар


                  • #10
                    До: Промени в средното образование

                    Надявах се, че темата ще се развие, тъй като е по наистина наболял и сериозен проблем. Надявах се и че други родители ще споделят наблюденията, неволите и недоволството си...
                    Няма какво да се лъжем – сегашното поколение не е като това преди 15 години за добро или за зло (но така се е твърдяло винаги, още от време оно) – трудно можеш да накараш някое сегашно дете да чете, дори и да си му чел книжки още от бебенце, дори и да го водиш в библиотеката, дори и всички в семейството да са почитатели на книгите. Това съм го установила на свой гръб. (Разбрахме се, че всяко обобщаване е грешка - има и изключения, разбира се). Това си има логичните обяснения и колкото и да ни е болно и да ни е яд, е факт.
                    Говорехме за грамотността и защо тя става все по-трудно срещаща се. В друга тема бях започнала и ще продължа да ви разказвам, защото доста съм насъбрала...
                    След като учителите на моите деца ми дадоха да разбера, че намесата ми не е желателна (и други родители са ми споделяли същите си премеждия) и наистина отвратена от съдържанието на учебниците им (съжалявам, че не съм си записвала по-фрапантните неща) оставих децата да се мъчат да се оправят сами, като когато имаха проблеми търсех някоя приятелка/позната учител допълнително да им обяснява – просто няма как иначе! Това уж даваше резултат... Но! Когато ги записах и двамата на курс в 7 (за да се подготви за изпитите след 7 клас) и 6 клас съответно (за да може да свикне по-отрано на натоварването и да претръпне за другата година) по БЕЛ и математика, им направиха тестове, започвайки с материала от 5 клас, за да проверят какви са им знанията и съответно пропуските – изненада! Оказа се, че имат сериозни пробойни в знанията си, въпреки, че са будни деца, с добри оценки и дисциплина, и учителите им бяха доволни от тях...
                    Някъде прочетох, че системата по която сме учили до 1889г. е развивала дълготрайната памет, а сегашната не дава трайни знания – сега съм убедена, че е така. Но за това не са виновни децата.
                    Продължавам по темата за грамотността – през изминалите години с мъжа ми установихме, че не ставаме за учители на своите деца (за това ме предупреждаваха приятелки и го казват доста родители) – бързо губим търпение (ако не могат да схванат веднага нещата), викаме, караме се... Опитваме се да сме спокойни, но не се получава особено. И това се дължи най-вече на начина по който трябва да им обясняваме – за да можем да го направим както е в учебниците им и да не ги объркваме, първо трябва да разучим всеки урок. Откъде толкова време за 4-5 предмета, всеки ден. А като почнем да четем уроците и ни идва да псуваме, и едва се въздържаме от коментари, защото там има и груби грешки!? С баби и дядовци, въпреки, че са пенсионери (т.е. имат време) грамотни, високообразовани и спокойни не разполагаме... Обсъдихме това и решихме, че няма смисъл да се мъчим вазимно, нито да травмираме така децата и ще търсим други начини за справяне, по-горе ви разказах как.
                    Обаче след резултатите от теста сериозно се зачудихме защо се е получило така – уж учат, уж каквото не разбират намираме някой познат или учител да им го обясни добре, те пък уж го разбират и дават добри резултати в уч-ще..., а се оказва, че имат пропуски в знанията още от 3, 4 клас... Първоначално се ядосахме на децата, после на учителите, после на глупавите и високопарни уроци (дори новия министър след като попрочел нещо каза, че са написани на такъв висок академичен, безинтересен и сух стил, че и студенти биха се затруднили – наистина се затрудняват!).
                    Е, учителите от курса (да са живи и здрави!) са от тези, родени и по призвание такива и положиха много усилия, за да наваксат пропуските на всяко дете (вярно – не безплатно, но все пак на поносими цени). И пак не могат да го направят на 100% поради ред причини. Много коментираме и с тях, и с учителите от училището защо се получава така, кой е виновен, къде е причината. Какво се оформя като картинка:
                    · почти всички учители от (5 клас нагоре, вече нямам наблюдения върху началното) споделят, че уроците са толкова много, че трябва едва ли не всеки час да вземат нов урок – така няма време нещата да се разучат, да отлежат, да се изпитват и упражняват поне 2 часа върху този материал, няма време и за преговори;
                    · като са се насложили незнания и пропуски още от 1-4 клас на децата им става все по-трудно да разбират и да наваксват уроците;
                    · голям проблем са различните учебници (на различни автори и издателства), при положение, че изпита е единен. Аз, като родител съм възмутена (без да коментирам съдържанието) - освен, че са различни като размери, няма и подходящи обвивки, което допълнително ни ядосва;
                    · същевременно децата имат доста уроци, проекти и домашни, и времето не им стига да прочетат, научат и най-важното - да се упражняват върху наученото. От друга страна почти не им остава време за игри, спорт и ако искат да поиграят на комп-а, примерно за половин-един час (у нас режимът с комп-а е такъв и се спазва, но в колко семейства е така?);
                    · положението е такова, че без частни уроци децата да не могат да се справят – това едва ли е резултат само от лобиране на самите учители, въпреки че някои (обикновено - и дано! кадърните) на практика печелят;
                    · а всички казват, че децата са умни, информирани и имат желание да учат, стига това да им се направи по подходящ начин, съобразно възраста и завладяващо!
                    · в същото време познати споделят за начина на учене в чужбина (не, че го хваля, но можем да вземем добрите неща!) – повече под формата на игри и забавления, почти до 7-8 клас; по-късно започване на уч. занятия – към 8.30 – 9 ч. (при нас от 7.30 - 8ч. и на смени, което е доста стресиращо за учениците, а времето при 2-ра смяна хич не им стига), в доста страни нямат 2-ра смяна и пр.;
                    · не съм убедена, че тестовата форма на изпити е съвсем и за всичко удачна, защото лично редовно чувам деца да се хвалят!? как ги решават на принципа на тото 2 и при това понякога с удивителна точност, без да имат знания реално. Учители от своя страна са ми казвали как на тест дете за което знаят, че не може да изкара повече от 4 със знанията си, има 6 или 5... Другото, което наблюдавам при тестовете – повечето деца незнайно защо се “спичат” и показват много по-лоши резултати отколкото ако ги изпитват устно или разписват задчите; не четат условията правилно (свързано пак с четенето и обработката на информация, което масово им куца), или не могат да ги разберат (особено ако са подвеждащи)...

                    Говорим си с мъжът ми и сестра му по тази главоблъсканица с образованието и какво установяваме – ние сме раждани през 3 години и всичките сме били “експериментални паралелки” – т.е. изглежда тогава на 3 години са се правели някакви промени в системата, но те са били работещи и за добро, като драснем чертата (и като махнем откровените глупости, и алабализми които учехме, но пък те не бяха много). Обаче сега всяка година – нови щуротии?!
                    И сега да споделя защо толкова ви писах и занимавах - главното, което в момента ни занимава и ядосва – хем и да предупредя родителите на ученици, на които предстоят тези изпитания.
                    На този син, който миналата година беше 7 клас, кандидатстването след 7-ми беше организирано по един начин (а по-предишната година мисля, че беше по-различно). На този, който сега е в 7 клас по съвсем друг?! Излиза, че сега всяка учебна година учениците са “експеримент”! Как го възприемам аз като родител – стига с тия експерименти вече!!! Тъкмо научиш кое как става и хоп – промяна! И да не са много родителите като мен с деца на близка възраст, пак е изключително стресиращо и съвет няма кой да ти даде, нито пък аз мога да дам на тези след моите, защото непрекъснато се променят нещата!
                    За да ме разберете по-добре: миналата година, след като приключи учебната година, една седмица след това беше единия изпит (изпитите са по БЕЛ и математика) и една седмица след него – следващият. Така децата, завършили и вече спокойни откъм училищните емоции, можеха една седмица (4-5 дни учене, един ден почивка) да посветят на подготовка само за съответния изпит. След това за следващият. Изпитите бяха в определените училища, инфото за които беше в други предварително определени уч-ща, което доведе до притърчане и малко неудобства, но като цяло беше добре организирано.
                    Какво измислиха за тази година (уж за да се направят икономии?) – още преди да е свършила уч.година (свършва на 15.06.) – на 27.05. (ден четвъртък) и на 31.05. (ден понеделник) децата ще имат на практика два изпита в един ден, в училището си, един след друг – 1-во за външно оценяване, след което който иска да кандидатства след 7 клас започва втори тест, по-сложен (поне засега информацията е такава); а тестовете са и за време. Т.е. учебната година не е приключила още, предвиденият за годината материал няма да са успели да го преподадат (а дали това ще е предвидено в тестовете?), доста вероятно е успеха по някои предмети да не е оформен още – сами можете да се сетите за усложненията и негативите до които води това. Същевременно уч-ците няма да имат време за предварителна подготовка – виждате в кои дни ще са изпитите - т.е. остават им единствено събота и неделя...
                    И черешката на тортата, споделено от учители и наблюденията им – в моментът след 7 клас изобщо не се учи граматика, а по-скоро литература, но на матурите има граматика, която предполага се, учениците ще са забравили добре дотогава. Поради което има голяма вероятност да не могат да вземат матурата, на която пък могат да се явят ограничен брой пъти - и тогава какво става?!
                    Та, нещата са централизирано и преднамерено объркани, “Дръж народа в мъгла, за да му е ясно всичко!”, казваше един познат....

                    Е, за какво образование и грамотност да си говорим?!
                    ИСКАМ БЪЛГАРИЯ ЧИСТА!

                    Коментар


                    • #11
                      До: Промени в средното образование

                      Първоначално публикуван от Фани Преглед на мнение
                      ....
                      Та, нещата са централизирано и преднамерено объркани, “Дръж народа в мъгла, за да му е ясно всичко!”, казваше един познат....
                      Фани , това е извода ! Мога да добавя това , което вече споменах в темата :

                      Първоначално публикуван от Vlado_Ts Преглед на мнение
                      ...Поредната глупост . "Започната от едно правителство и завършена от друго" .
                      ...впрочем , българското образование отдавна върви към дъното , докато някои злорадо потриват ръце ...
                      Никой не може да промени мнението ми , че от 20 години насам българското образование се унищожава целенасочено. А защо - мога да го обясня друг път.
                      Иначе с проблемите , които ти описа , се е сблъсквал всеки родител , на който не му е безразлична съдбата на децата му. Само че в тази държава от доста време всеки се спасява поединично ...а като общ резултат важи поговорката : "Прост народ - слаба държава!"
                      Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

                      Коментар


                      • #12
                        До: Промени в средното образование

                        Преди 1989г. в учебните програми се е говорело за "зона на актуално развитие" и "зона на близко развитие на учениците" когато се взимат нови уроци. Имало е специална методика за "междупредметни връзки". Сега такова нещо НЯМА.

                        Тук който и министър да се е изказал, все е говорил глупости. Наскоро се тръбеше, че "учителите трябва да пишат учебниците, а не професорите". Пълна глупост! Тотална!

                        Учителите И професорите имат за цел да моделират и преразказват материала от учебниците. Нито едните, нито другите трябва да пишат учебници. Учебниците се пишат само от специалисти по методика на обучение и дидактика. Това е - рецепта позната от цял свят. Само в България никой не го прави и никой не иска да го прави. Защото една такава централизирана структура за одобрение на учебници ще затрудни финансовите потоци. Освен това "не е пазарно ориентирано" и "е социалистическо"... Да де, ама то образованието в цял свят си е чисто социална структура (и слава Богу инак Бог да ни пази!). Ние тук си играем на думи - трябва да сме "100% капиталисти" - дрън, дрън корупционни ярини!

                        Аз в момента записах докторантура по методика на обучение по математика. Единственият университет в България, който предлагаше тази специалност беше ЮЗУ Благоевград. Познайте - бях и единствен кандидат. Е какво очаквате в бъдеще - добри учебници по математика ли? Не - или ще ги пишат учени (т.е. прекалено високи изисквания и стил - прекалено трудна за изучаване ЗБР) или ще ги пишат гимназиални учители (т.е. безперспективни от гледна точка на бъдещо развитие, а фокусирани към решаване на текущи проблеми - прекален фокус и ненужно много упражнение върху ЗАР). Учебниците не струват и ще продължат да не струват. И така ще бъде докато издателствата си назначават "кой да е" да ги пише и докато има конкуренция между издателствата. Трябва да се създаде единна структура и да се напишат учебници от А до Я по всички предмети, които да вземат под вниматие междупредметните връзки и минат под строг контрол на методисти. Например едно дете в трети клас не може да прави логически връзки от повече от една конюнкция и/или дизюнкция. Това НИТО ЕДИН БГ УЧЕБНИК В МОМЕНТА не го гледа и не го взима под внимание.

                        Няма нужда да са 5-6 учебника - нужен ни е точно един, но ДОБЪР!

                        Неграмотно управление = неграмотни учебници = неграмотни учители = неграмотни хора...
                        Последно редактирано от Filthy@JvruceR; 08-04-10, 20:11. Причина: добавка

                        Коментар


                        • #13
                          От: Промени в средното образование

                          Да съживим темата - тя е все така актуална и наболяла. Ето една статия, която много добре отразява проблемите, които всъщност не са само наши: http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1039607

                          Интересно ми е обаче следното: аз лично, съм от поколението учило точно по начина за който се говори в статията, че е правилен (явно съм имала късмет) т.е. след пълно отричане и гонене на модното, откриваме пак добре забравеното старо...
                          О, времена, о нрави!
                          ИСКАМ БЪЛГАРИЯ ЧИСТА!

                          Коментар

                          Активност за темата

                          Свий

                          В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                          Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                          Зареждам...
                          X