Много са начините да бъдеш извън пътя, едни предпочитат раницата и добрите обувки, други – различни по калибър 4х4 автомобили, трети – ATV машини, а има и една група, които заемат специално място – мотористите.
Ако всеки може някак – кой по-добре, кой в стил карикатура да подкара някоя здрава машина по баирите, то при мотористите е много по-различно, или другояче казана народната поговорка: „от всяко дърво моторист не става”. Е, пропускаме коментарите за тези, които са си купили лъскави машини и правят някое кръгче по „Витошка” и жълтите павета, превозвайки се от кафе на кафе. Става дума за сериозните хора със сериозни машини. Тъй като темата ни интересува, направихме проучване кой в България има мотор, знания и подготовка, за да можем да получим повече информация от първа ръка. Така стигнахме до Събин Коларов, който беше изключително любезен да сподели с нас много от знанията и тънкостите в „занаята”.
Кратка визитка:
Събин Коларов, собственик на фирма занимаваща се IT технологии и компютри, а в свободното си време – част от офроуд обществото у нас. Известен е във форумите като “Sabin”. Пожънал редица успехи като навигатор с пилот Пламен Кралев. Основното му хоби обаче не са 4х4 автомобилите, а ендуро мотоциклетите.
На въпроса какво повече му харесва: навигатор на 4х4 машина или да си кара мотора отговаря така:
- Нищо общо между двете – едното си е жива мъка, а другото е удоволствие!
Ето и малко данни за неговата машина, която по всички оценки е най-добре подготвената в България и единствената, която може веднага да тръгне на рейд от рода на Париж-Дакар. Оборудвана е с GPS, специално устройство за разглеждане на роуд-бука по време на каране, трипмер и още какво ли не. Когато разглеждахме мотора му бяхме като на панаир за високи технологии. Техническите данни:
Модел Yamaha WR 450 F,
Тегло 112.5 kg,
Работен обем 450cc,
Мощност 57hp
Покупна цена от Ямаха България: 17 760 лв.
Независимо, че това е най-добрият ендуро мотор, който се произвежда в момента, веднага след купуването му Събин започва работа по проектиране и изпълнение на редица подобрения, които довеждат до ултимативната офроуд машина, която ние видяхме. Всичко това освен, че прави мотора уникален, повишава офроуд възможностите му на порядък.
Някои от допълнителните екстри на машината:
Ауспухова система: титаниева на Akrapovic: ~ цена 1000 €
Демпфер Ohlins/Scotts: ~ цена 450 €
Предпазители за ръцете: Cycra USA: ~ цена $140
Предпазители за радиаторите : ~ цена 100 €
Предпазител заден спирачен диск Scott: ~цена $150
Кормило ПроТапер комплект с горен мост Scott (специално усилен): ~ цена $350
ТрипМастер с борд компютър: ~ цена 500 €
Четец за роуд бук с управление: ~ цена 400 €
GPS система Lowrance iFinder: ~ цена $200
Накладки Carbone Lorraine
Гуми кросови на Dunlop
Както се вижда крайната цена на машината на Събин е доста сериозна и надвишава цената на някои 4х4 автомобили. На въпроса каква машина би желал да има без значение каква е цената, отговорът е:
- Същата – евентуално по-лека и с предно предаване.
От него разбрахме, че Yamaha отскоро предлагат този модел и с предно предаване, т.е. 2х2, което е реализирано с хидравлична помпа и хидро-двигател в предната главина. Събин вече е имал възможност да тества как работи тази система и мнението му е, че трябва още време докато се опрости и стане по-удобна за поддръжка при състезателни нужди. В момента проблемът е, че заради многото допълнителни елементи разглобяването и настройката на мотора отнемат много време и са затруднени, което е сериозна пречка при поддръжка по време на преходи/състезания, при които няма нито добри условия, нито достатъчно време. Освен това като цяло мотора става по-тежък със 7 кг. и заради хидро-помпата се губи мощност, което на определени режими е от значение. Но от друга страна проходимоста печели, така че е въпрос на компромис. Много интересно решение видяхме за болтовете по неговата машина, които се налага често да се отвиват за поддръжка. Тъй като ако не са затегнати ще се самоотвият, а ако се стягат всеки път въпрос на време е резбата да се повреди Събин решава проблема като главите им се пробиват и заключват със специална тел, така че при завиване с оптимално усилие напълно се изключва вероятността от самоотвиване. Този тип подсигуряване на болтовете е заимстван от самолетната индустрия. Моторните масла, които се използват са изключително важни, защото двигателя на тази Yamaha е много натоварен и маслото е главният фактор определящ живота му. Избора на Събин е пълна синтетика 15W50 на Motul – масло, което при него се е доказало многократно. Маслото се сменя на всеки 500 км, въпреки че Ямаха препоръчват на 1000 км:
- Мотоциклетът работи с 1.2 литра масло, което за 500 км се напълва с абразиви от съединителя, метални частици и продукти от горенето, които силно замърсяват маслото и не виждам причина да не го сменям на 500 км, все пак говориме за 1 литър обясни Събин.
Спирачната система и накладките са най-важният елемент в една състезателна машина. Събин е заложил на френската фирма Carbone Lorraine, която е производител на керамични накладки за бързо движещи се тежки машини като самолети и бързи влакове. Керамичните накладки за мотоциклети на Carbone Lorraine според Събин са най-качествените, които може да се купят на свободния пазар, затова и много от световните шампиони в Супербайк ги ползват. Попитахме Събин каква всъщност е разликата между оригиналните японски накладки и Carbone Lorraine, ето и отговора:
- Много хора не осъзнават всъщност колко лош контрол имат върху спирането и колко много могат да се променят нещата само със смяна на накладките. Просто казано, разликата е в контрола. С оригиналните накладки спирането е слабо, до момента в които колелото блокира и след това падаш, особено ако е предна гума, която осигурява 90% от спирачната сила. При керамичните накладки на Carbone Lorraine мотоциклета спира много контролируемо, а блокирането на гумата е много далече, и се получава само когато аз го пожелая и стисна спирачката с голяма сила. Това е много важно при спиране в завой, където ако ти блокира предната гума си на земята, а след това може и в ”Пирогов”! Аз лично изхвърлих оригиналните накладки на новия ми WR450F след първото каране, защото щях да падна 5 пъти за един ден поради факта, че съм свикнал с по-доброто! Когато се случи това, обикновено подпираш с крак и изправяш мотоциклета, което е много опасно, защото настилката не е равна. Корени, коловози и какво ли не. Слава богу, че бях с ботуши SIDI Flex, които са известни с най-голямата степен на защита.
Говорихме за консумативите и разбрахме, че при моторите към тях спадат и веригата и пиньоните. Въпреки, че веригата се смазва преди всяко каране и след всяко миене, тя се сменя редовно при тези мощни машини.
От опита си Събин сподели, че силната страна на мотора е неговата маневреност, възможността за бързо и лесно следване на сложен маршрут, а най-големият проблем е газенето на дълбока вода и карането през зимно време, за което каза, че е повече падане, отколкото каране.
Разбрахме, че имаш специални тунинги относно преминаване на водни препятствия, в какво се изразяват?
- Моторът както излиза от магазина не е предназначен да гази вода над една педя. Не че не може, но не и без последствия! Отдушниците на двигателя и два отдушника на карбуратора трябва да се прекарат на други, защитени от вода места, а именно филтърната кутия, която при WR-ите е защитена, за разлика от примерно чисто кросовите мотори, където и на нея трябва да и се правят тунинги. Също така след като закупих моят мотор го разглобих целият (без двигателя) и напълних всички лагери с специална грес, за да няма място къде да влезе вода и да ръждясат лагерите. Това са лагерите на главините, окачването и кормилната система.
Когато ходиш на дълъг преход носиш страшно много неща с теб, би ли споделил нещо по въпроса?
- Приятелите често разчитат на мен като на подвижен сервиз. Когато си в гората и искаш да държиш нещата в свой ръце, трябва да си изключително подготвен. С годините съм се научил какво ми трябва и не помня случаи да не съм бил подготвен. На тазгодишното Ком-Емине не само че помагах на мотористите които водех, но дори и на приятели с джипове. Железата гледам да са на мотора в една малка чантичка на задния калник, а останалото в раница на гръб, която нямам спомен да е тежала под 15 кг. Много от нещата, които нося никога не съм използвал за мен и моя мотор, но когато сме група в гората, никого не изоставяме.
При карането на мотор участват много мускули и мускулни групи и независимо от това дали някой е в добра спортна форма и колко е блъскал в зала, трябва време и много тренировки (каране), за да може уверено да се владее такава мощна машина като тази Ямаха. За прохождащи в областта е много по-разумно да си вземат нещо по-слабо, примерно Yamaha WR250F или Yamaha TT250R, препоръчва Събин. Неподготвен човек много лесно може да се озове в “Пирогов” с 450-ката! Препоръчва Ямаха и заради представителството им в България, което е единственото, подържащо части на склад.
Може би най-важното от всичко е защитното оборудване на водача. Събин винаги кара със специални ботуши, каска, очила, броня за рамене, лакти, гръб, гърди и наколенки. Въпреки, че е необходимо малко време да свикнеш, тези предпазни мерки са ме спасявали стотици пъти, разказва Събин.
Ще се стараем и в бъдеще с помощта на хора като Събин да ви държим в течение на последните новости и развитието на технологиите, практиката и постиженията в областта на Ендуро моторите.
Тунинг предпазители за радиаторите. Предпазват и при страничен удар, както и ако някое дърво ти отнесе кората, да не се скъса радиатора:
Копчетата до лявата ръкохватка са за управление на трипмера и роудбук четеца:
Част от роудбук-а на Ком-Емине 2004:
Трип мастера, в режим километраж и оборотомер:
Предпазител от камъни за задният диск:
Демпфер със специално изработени стойки за да влезе под кормилото:
Титаниев ауспух Акрапович. Покачва мощността с над 20% :
Специално изработена предпазна тава, пазеща рамката и маслените магистрали:
Маската с фара са изнесени напред, за да се побере трипмера. Предпазителите са захванати с 12мм планки от дурал за моста за максимална здравина:
Болтовете се захващат с тел. На спирачката е вързано метално въже за рамката, за да не могат да влизат храсти и др. и да не я обърнат/натиснат. Тавата се вижда как е работила:
GPS с възможност да запомни трак с голям брой точки:
Алуминиев предпазител за магнезиевия капак на съединителя:
Керамични накладки Carbone Lorraine със специално термоизолационно покритие на гърба:
Ако всеки може някак – кой по-добре, кой в стил карикатура да подкара някоя здрава машина по баирите, то при мотористите е много по-различно, или другояче казана народната поговорка: „от всяко дърво моторист не става”. Е, пропускаме коментарите за тези, които са си купили лъскави машини и правят някое кръгче по „Витошка” и жълтите павета, превозвайки се от кафе на кафе. Става дума за сериозните хора със сериозни машини. Тъй като темата ни интересува, направихме проучване кой в България има мотор, знания и подготовка, за да можем да получим повече информация от първа ръка. Така стигнахме до Събин Коларов, който беше изключително любезен да сподели с нас много от знанията и тънкостите в „занаята”.
Кратка визитка:
Събин Коларов, собственик на фирма занимаваща се IT технологии и компютри, а в свободното си време – част от офроуд обществото у нас. Известен е във форумите като “Sabin”. Пожънал редица успехи като навигатор с пилот Пламен Кралев. Основното му хоби обаче не са 4х4 автомобилите, а ендуро мотоциклетите.
На въпроса какво повече му харесва: навигатор на 4х4 машина или да си кара мотора отговаря така:
- Нищо общо между двете – едното си е жива мъка, а другото е удоволствие!
Ето и малко данни за неговата машина, която по всички оценки е най-добре подготвената в България и единствената, която може веднага да тръгне на рейд от рода на Париж-Дакар. Оборудвана е с GPS, специално устройство за разглеждане на роуд-бука по време на каране, трипмер и още какво ли не. Когато разглеждахме мотора му бяхме като на панаир за високи технологии. Техническите данни:
Модел Yamaha WR 450 F,
Тегло 112.5 kg,
Работен обем 450cc,
Мощност 57hp
Покупна цена от Ямаха България: 17 760 лв.
Независимо, че това е най-добрият ендуро мотор, който се произвежда в момента, веднага след купуването му Събин започва работа по проектиране и изпълнение на редица подобрения, които довеждат до ултимативната офроуд машина, която ние видяхме. Всичко това освен, че прави мотора уникален, повишава офроуд възможностите му на порядък.
Някои от допълнителните екстри на машината:
Ауспухова система: титаниева на Akrapovic: ~ цена 1000 €
Демпфер Ohlins/Scotts: ~ цена 450 €
Предпазители за ръцете: Cycra USA: ~ цена $140
Предпазители за радиаторите : ~ цена 100 €
Предпазител заден спирачен диск Scott: ~цена $150
Кормило ПроТапер комплект с горен мост Scott (специално усилен): ~ цена $350
ТрипМастер с борд компютър: ~ цена 500 €
Четец за роуд бук с управление: ~ цена 400 €
GPS система Lowrance iFinder: ~ цена $200
Накладки Carbone Lorraine
Гуми кросови на Dunlop
Както се вижда крайната цена на машината на Събин е доста сериозна и надвишава цената на някои 4х4 автомобили. На въпроса каква машина би желал да има без значение каква е цената, отговорът е:
- Същата – евентуално по-лека и с предно предаване.
От него разбрахме, че Yamaha отскоро предлагат този модел и с предно предаване, т.е. 2х2, което е реализирано с хидравлична помпа и хидро-двигател в предната главина. Събин вече е имал възможност да тества как работи тази система и мнението му е, че трябва още време докато се опрости и стане по-удобна за поддръжка при състезателни нужди. В момента проблемът е, че заради многото допълнителни елементи разглобяването и настройката на мотора отнемат много време и са затруднени, което е сериозна пречка при поддръжка по време на преходи/състезания, при които няма нито добри условия, нито достатъчно време. Освен това като цяло мотора става по-тежък със 7 кг. и заради хидро-помпата се губи мощност, което на определени режими е от значение. Но от друга страна проходимоста печели, така че е въпрос на компромис. Много интересно решение видяхме за болтовете по неговата машина, които се налага често да се отвиват за поддръжка. Тъй като ако не са затегнати ще се самоотвият, а ако се стягат всеки път въпрос на време е резбата да се повреди Събин решава проблема като главите им се пробиват и заключват със специална тел, така че при завиване с оптимално усилие напълно се изключва вероятността от самоотвиване. Този тип подсигуряване на болтовете е заимстван от самолетната индустрия. Моторните масла, които се използват са изключително важни, защото двигателя на тази Yamaha е много натоварен и маслото е главният фактор определящ живота му. Избора на Събин е пълна синтетика 15W50 на Motul – масло, което при него се е доказало многократно. Маслото се сменя на всеки 500 км, въпреки че Ямаха препоръчват на 1000 км:
- Мотоциклетът работи с 1.2 литра масло, което за 500 км се напълва с абразиви от съединителя, метални частици и продукти от горенето, които силно замърсяват маслото и не виждам причина да не го сменям на 500 км, все пак говориме за 1 литър обясни Събин.
Спирачната система и накладките са най-важният елемент в една състезателна машина. Събин е заложил на френската фирма Carbone Lorraine, която е производител на керамични накладки за бързо движещи се тежки машини като самолети и бързи влакове. Керамичните накладки за мотоциклети на Carbone Lorraine според Събин са най-качествените, които може да се купят на свободния пазар, затова и много от световните шампиони в Супербайк ги ползват. Попитахме Събин каква всъщност е разликата между оригиналните японски накладки и Carbone Lorraine, ето и отговора:
- Много хора не осъзнават всъщност колко лош контрол имат върху спирането и колко много могат да се променят нещата само със смяна на накладките. Просто казано, разликата е в контрола. С оригиналните накладки спирането е слабо, до момента в които колелото блокира и след това падаш, особено ако е предна гума, която осигурява 90% от спирачната сила. При керамичните накладки на Carbone Lorraine мотоциклета спира много контролируемо, а блокирането на гумата е много далече, и се получава само когато аз го пожелая и стисна спирачката с голяма сила. Това е много важно при спиране в завой, където ако ти блокира предната гума си на земята, а след това може и в ”Пирогов”! Аз лично изхвърлих оригиналните накладки на новия ми WR450F след първото каране, защото щях да падна 5 пъти за един ден поради факта, че съм свикнал с по-доброто! Когато се случи това, обикновено подпираш с крак и изправяш мотоциклета, което е много опасно, защото настилката не е равна. Корени, коловози и какво ли не. Слава богу, че бях с ботуши SIDI Flex, които са известни с най-голямата степен на защита.
Говорихме за консумативите и разбрахме, че при моторите към тях спадат и веригата и пиньоните. Въпреки, че веригата се смазва преди всяко каране и след всяко миене, тя се сменя редовно при тези мощни машини.
От опита си Събин сподели, че силната страна на мотора е неговата маневреност, възможността за бързо и лесно следване на сложен маршрут, а най-големият проблем е газенето на дълбока вода и карането през зимно време, за което каза, че е повече падане, отколкото каране.
Разбрахме, че имаш специални тунинги относно преминаване на водни препятствия, в какво се изразяват?
- Моторът както излиза от магазина не е предназначен да гази вода над една педя. Не че не може, но не и без последствия! Отдушниците на двигателя и два отдушника на карбуратора трябва да се прекарат на други, защитени от вода места, а именно филтърната кутия, която при WR-ите е защитена, за разлика от примерно чисто кросовите мотори, където и на нея трябва да и се правят тунинги. Също така след като закупих моят мотор го разглобих целият (без двигателя) и напълних всички лагери с специална грес, за да няма място къде да влезе вода и да ръждясат лагерите. Това са лагерите на главините, окачването и кормилната система.
Когато ходиш на дълъг преход носиш страшно много неща с теб, би ли споделил нещо по въпроса?
- Приятелите често разчитат на мен като на подвижен сервиз. Когато си в гората и искаш да държиш нещата в свой ръце, трябва да си изключително подготвен. С годините съм се научил какво ми трябва и не помня случаи да не съм бил подготвен. На тазгодишното Ком-Емине не само че помагах на мотористите които водех, но дори и на приятели с джипове. Железата гледам да са на мотора в една малка чантичка на задния калник, а останалото в раница на гръб, която нямам спомен да е тежала под 15 кг. Много от нещата, които нося никога не съм използвал за мен и моя мотор, но когато сме група в гората, никого не изоставяме.
При карането на мотор участват много мускули и мускулни групи и независимо от това дали някой е в добра спортна форма и колко е блъскал в зала, трябва време и много тренировки (каране), за да може уверено да се владее такава мощна машина като тази Ямаха. За прохождащи в областта е много по-разумно да си вземат нещо по-слабо, примерно Yamaha WR250F или Yamaha TT250R, препоръчва Събин. Неподготвен човек много лесно може да се озове в “Пирогов” с 450-ката! Препоръчва Ямаха и заради представителството им в България, което е единственото, подържащо части на склад.
Може би най-важното от всичко е защитното оборудване на водача. Събин винаги кара със специални ботуши, каска, очила, броня за рамене, лакти, гръб, гърди и наколенки. Въпреки, че е необходимо малко време да свикнеш, тези предпазни мерки са ме спасявали стотици пъти, разказва Събин.
Ще се стараем и в бъдеще с помощта на хора като Събин да ви държим в течение на последните новости и развитието на технологиите, практиката и постиженията в областта на Ендуро моторите.
Тунинг предпазители за радиаторите. Предпазват и при страничен удар, както и ако някое дърво ти отнесе кората, да не се скъса радиатора:
Копчетата до лявата ръкохватка са за управление на трипмера и роудбук четеца:
Част от роудбук-а на Ком-Емине 2004:
Трип мастера, в режим километраж и оборотомер:
Предпазител от камъни за задният диск:
Демпфер със специално изработени стойки за да влезе под кормилото:
Титаниев ауспух Акрапович. Покачва мощността с над 20% :
Специално изработена предпазна тава, пазеща рамката и маслените магистрали:
Маската с фара са изнесени напред, за да се побере трипмера. Предпазителите са захванати с 12мм планки от дурал за моста за максимална здравина:
Болтовете се захващат с тел. На спирачката е вързано метално въже за рамката, за да не могат да влизат храсти и др. и да не я обърнат/натиснат. Тавата се вижда как е работила:
GPS с възможност да запомни трак с голям брой точки:
Алуминиев предпазител за магнезиевия капак на съединителя:
Керамични накладки Carbone Lorraine със специално термоизолационно покритие на гърба:
Коментар