Австрия, Виена – старата столица на културата в Европа. Градът в който живее Моцарт, където пише музика… Столицата на „Свещенната римска империя” (наследник на РИМСКАТА империя) и т.н., и т.н. Освен това има много бла-бла …. Все неща интересни и важни – неща, които ще ви кажат във всяка туристическа агенция, неща, които ги има във всеки справочник. Предполагам, че голяма част от Вас са ходили на екскурзия до там, а на останалите пожелавам да отидат. Както и да е … тук реших да разкажа накратко за едно от местата, които посетихме във Виена. Вече няколко пъти ми се случва да посетя града, но все с „придружители” или с екскурзоводи или напът за някъде. Този път решихме с жена ми и един приятел да отидем „просто така – без програма и в никакъв случай да не се съобразяваме с екскурзовода”. Цената на пътуването и спането с екскурзия до там и обратно излиза по-евтино от почти всяка екскурзия в България – за 6 дни във Виена (общо 7 дни и половина път и престой заедно със закуската) по 499 лв на човек. … отплеснах се.
Та, става въпрос за музея на техниката във Виена. Сградата е близо до двореца Шонбрюн (Schonbrunn). Магическо място, което напуснахме след 6 часа престой. Напуснахме го разочаровани, че нямахме време да го разгледаме.
Накратко:
Навсякъде пише "не пипай" и има табелки със задраскано фотоапаратче на места, но всички (дори и австрийците) пипаха и правеха снимки. Така, че и ние "пипахме" . Като влезеш от входа, има някакви машинки, които работят но без ток и без никакъв видим източник на енергия. Естествено пише "познайте от къде се захранва "перпетуум мобиле"-то". Предположения безброй, но обяснение няма... Касата се вижда и от там ни виждат не снимахме.
Слвдва огромно помещение, в едното ъгълче на което има срязан надлъжно парен локомотив
Написано е, а и нарисувано, от къде и как минават парата, водата, въглищата - всичко в реален размер. Локомотива е бил действащ до ... айста година, след което е резнат и поставен тук
Поразгледахме, разбрахме кое-как, обяснихме си го един на друг .... абе като децата.
Следват едни машинки за правене на електричество - като почнеш от велоаргометър от ...ата световна война (действащ модел - разрешен за ползване от туристите - вързан с лампа, радио и бързовар. Когато превключиш копчето - пускаш радиото, още веднъж превключваш, става бая зор въртенето на педалите, но пък бързовара почва да пуска мехурчета), продължава с фотоволтаици, разни нечувани джаджи за статично електричество ....
и стигнеш до ветрогенератор - истински, в реални размери и всичко това в левия край на помещението. Забравих да спомена и няколкоетажните водни турбини от ВЕЦ, които може да разгледаш отгоре, отдолу, отвътре, в разрез и .... направо не е истина. Тук е и мястото на еко проекти от каквото си искаш естество - най-разнообразни "възобновяеми" чудеса. Единственото, което снимах тук беше котлето на пелети в началото (в разрез).
и един парен електрогенератор.
Толкова бях погълнат от другите играчки, че въобще съм забравил за фотоапарата . Тук повечето машини бяха представени и с деистващи моделчета, та покрай играта заминаха 2 часа.
Като погледнеш нагоре виждаш това:
както и няколко воювали самолети от първата и втората световна и няколко въртолети. Всички те висяха закачени по този начин, но за съжаление нямам снимки.
От другата страна на локомотива бяха строени основите на техническата революция . Като започнете от преди бронзовата ера, продължавате покрай първите метали и отивате тук:
Качваш се, разглеждаш, пипаш (нищо, че пише "не пипай" )
Минаваш и през парна преса за разтрошаване на рудата :
както и бабата на "Хилти" , с която са започнали първите грижи за здравето на работниците - тежести на крачката, че да не вибрира много миньора
и стигаш до .... ДЖАДЖИТЕ
това долу е машина за правене на безкрайно дълги тръби
а това ... крачен струг за метални детайли
Този пък е ръчен - чираците да му мислят, щото е за по-големи детайли
Не знам дали се досещате, но всички тези машинки са с хронология от измислянето на първата джаджа, до последната мода на техниката днес. Добре, че жена ми беше с нас, че въобще има някакви снимки.
Е, след разглеждането, не е лошо да седнем да починем на един от "експонатите"
Май това беше основното от първия етаж. Остават още 5 етажа , а само тук отидоха 2 часа .
По същество, по-голямата част от музея, за ГОЛЯМО съжаление я претичахме. Има развитието на техниката във всяка една сфера на културата и изкуствата. Музикалните инструменти от първия тъпан до акустичните машини и помещения на бъдещето. Медицината от дисекция с бухалка до действащите протези за китка (които можеш да пробваш и да разбереш какво е да си без ръка в "цивилизования свят") и протези на око с вграден чип, с който можеш да виждаш след като ти се е отлепила безвъзвратно ретината .... все труднодостъпни за медицината у нас неща... . Готвенето през вековете и до днес ...
Оптика, полиграфия, радио - от първия телефон, радио, телевизор, радиостанция, радар ... въобще всичко, което се сетите (поне за което аз можах да се сетя)
Малкото неща за които се "сетихме" да снимаме :
Първите "велосипеди" са с кожена "гума" - дебел кожен ремък опънат по "каплата".
Първият мотор в света с "принудително охлаждане" - разбирай вентилатор отстрани -
състезателния Пух, разбира се
Това оставям без коментар
За съжаление, тази колица беше сложена зад сложно чудо на стъкларската индъстрия, което направи почти невъзможни опитите ми да снимам. От всички мноооого снимки, които пробвах да направя, "станаха" само тези :
За който не е разбрал, това е лека кола с двигател с вътрешно горене и въжена ремъчна предавка.
И така, от тази колица до 10 цилиндровия двигател на хонда от миналата година - в разрез, за до можем по-подробно да разгледаме кое-как ... Направо ми остана сърцето в тоя музей. Следващия път ще си отделя поне един цял ден, а най-вероятно 2
Мога да разказвам с часове, но и снимки няма повече .
Последното, което пускам е "махалото на Фуко" - виси от тавана на 5-тия етаж до пода на първия и показва (доказва) въртенето на земята. Ако обърнете внимание къде е положението на махалото, като влезете в музея, на излизане ще знаете с колко градоса се е врътнала планетата ни, докъто обикаляте
Та, става въпрос за музея на техниката във Виена. Сградата е близо до двореца Шонбрюн (Schonbrunn). Магическо място, което напуснахме след 6 часа престой. Напуснахме го разочаровани, че нямахме време да го разгледаме.
Накратко:
Навсякъде пише "не пипай" и има табелки със задраскано фотоапаратче на места, но всички (дори и австрийците) пипаха и правеха снимки. Така, че и ние "пипахме" . Като влезеш от входа, има някакви машинки, които работят но без ток и без никакъв видим източник на енергия. Естествено пише "познайте от къде се захранва "перпетуум мобиле"-то". Предположения безброй, но обяснение няма... Касата се вижда и от там ни виждат не снимахме.
Слвдва огромно помещение, в едното ъгълче на което има срязан надлъжно парен локомотив
Написано е, а и нарисувано, от къде и как минават парата, водата, въглищата - всичко в реален размер. Локомотива е бил действащ до ... айста година, след което е резнат и поставен тук
Поразгледахме, разбрахме кое-как, обяснихме си го един на друг .... абе като децата.
Следват едни машинки за правене на електричество - като почнеш от велоаргометър от ...ата световна война (действащ модел - разрешен за ползване от туристите - вързан с лампа, радио и бързовар. Когато превключиш копчето - пускаш радиото, още веднъж превключваш, става бая зор въртенето на педалите, но пък бързовара почва да пуска мехурчета), продължава с фотоволтаици, разни нечувани джаджи за статично електричество ....
и стигнеш до ветрогенератор - истински, в реални размери и всичко това в левия край на помещението. Забравих да спомена и няколкоетажните водни турбини от ВЕЦ, които може да разгледаш отгоре, отдолу, отвътре, в разрез и .... направо не е истина. Тук е и мястото на еко проекти от каквото си искаш естество - най-разнообразни "възобновяеми" чудеса. Единственото, което снимах тук беше котлето на пелети в началото (в разрез).
и един парен електрогенератор.
Толкова бях погълнат от другите играчки, че въобще съм забравил за фотоапарата . Тук повечето машини бяха представени и с деистващи моделчета, та покрай играта заминаха 2 часа.
Като погледнеш нагоре виждаш това:
както и няколко воювали самолети от първата и втората световна и няколко въртолети. Всички те висяха закачени по този начин, но за съжаление нямам снимки.
От другата страна на локомотива бяха строени основите на техническата революция . Като започнете от преди бронзовата ера, продължавате покрай първите метали и отивате тук:
Качваш се, разглеждаш, пипаш (нищо, че пише "не пипай" )
Минаваш и през парна преса за разтрошаване на рудата :
както и бабата на "Хилти" , с която са започнали първите грижи за здравето на работниците - тежести на крачката, че да не вибрира много миньора
и стигаш до .... ДЖАДЖИТЕ
това долу е машина за правене на безкрайно дълги тръби
а това ... крачен струг за метални детайли
Този пък е ръчен - чираците да му мислят, щото е за по-големи детайли
Не знам дали се досещате, но всички тези машинки са с хронология от измислянето на първата джаджа, до последната мода на техниката днес. Добре, че жена ми беше с нас, че въобще има някакви снимки.
Е, след разглеждането, не е лошо да седнем да починем на един от "експонатите"
Май това беше основното от първия етаж. Остават още 5 етажа , а само тук отидоха 2 часа .
По същество, по-голямата част от музея, за ГОЛЯМО съжаление я претичахме. Има развитието на техниката във всяка една сфера на културата и изкуствата. Музикалните инструменти от първия тъпан до акустичните машини и помещения на бъдещето. Медицината от дисекция с бухалка до действащите протези за китка (които можеш да пробваш и да разбереш какво е да си без ръка в "цивилизования свят") и протези на око с вграден чип, с който можеш да виждаш след като ти се е отлепила безвъзвратно ретината .... все труднодостъпни за медицината у нас неща... . Готвенето през вековете и до днес ...
Оптика, полиграфия, радио - от първия телефон, радио, телевизор, радиостанция, радар ... въобще всичко, което се сетите (поне за което аз можах да се сетя)
Малкото неща за които се "сетихме" да снимаме :
Първите "велосипеди" са с кожена "гума" - дебел кожен ремък опънат по "каплата".
Първият мотор в света с "принудително охлаждане" - разбирай вентилатор отстрани -
състезателния Пух, разбира се
Това оставям без коментар
За съжаление, тази колица беше сложена зад сложно чудо на стъкларската индъстрия, което направи почти невъзможни опитите ми да снимам. От всички мноооого снимки, които пробвах да направя, "станаха" само тези :
За който не е разбрал, това е лека кола с двигател с вътрешно горене и въжена ремъчна предавка.
И така, от тази колица до 10 цилиндровия двигател на хонда от миналата година - в разрез, за до можем по-подробно да разгледаме кое-как ... Направо ми остана сърцето в тоя музей. Следващия път ще си отделя поне един цял ден, а най-вероятно 2
Мога да разказвам с часове, но и снимки няма повече .
Последното, което пускам е "махалото на Фуко" - виси от тавана на 5-тия етаж до пода на първия и показва (доказва) въртенето на земята. Ако обърнете внимание къде е положението на махалото, като влезете в музея, на излизане ще знаете с колко градоса се е врътнала планетата ни, докъто обикаляте
Коментар