Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Хромиране - какво, как и къде

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Хромиране - какво, как и къде

    Забелязвам, че зачестяват питанията относно този тип галванична обработка.Разните хобита карат хората да се сблъскват с нея, когато се нуждаят от подновяване на старото покритие поради разрушаването му (кородиране, надраскване и т.н.) или желанието им да предпазят даден елемент, който до преди това не е бил обработен по този начин, от корозия, като в същото време му придадат вид, който радва окото.

    Освен като декорация по ретро автомобилите, хромовите покрития се срещат при мотоциклетите, оръжията и т.н.Естествено, приложението на този процес изобщо не се изчепва с гореизброеното, но се спирам до тук, все пак предвид тематиката на Форума.

    Ще започна с малко история.Ясно е, че човечеството от край време проявява интерес към хубавите неща (красивите жени - също, но тях ще ги обсъждаме на други места ) - облагородяването на метала е било познато още около 1800 години пр.н.ера.Скъпи предмети, служещи за украса, предмети на изкуството и пр. са били позлатявани с помощта на винена киселина и железни пръти в медни съдове.
    Преди около 200 години започва техническата ера.Тогава Луиджи Галвани разработва метода на облагородяването на метала с помощта на електричеството.Теорията на Александър Волта за контактното електричество и откритията на Майкъл Фарадей за закономерностите при разлагане на течности чрез електрически ток дават нов принос към модерното облагородяване на метала.
    Първите годни никелови покрития се осъщестяват във Франкфурт преди около 150 години.Сравними с днешните способи никелови напластявания започват да се правят в работилницата на Ват от 1916 година.Въпреки малката дебелина на слоя, блестящото покритие показва много добри защитни качества срещу корозия.Ако детайлът е трябвало силно да блести, се е препоръчвало непрекъснато полиране на повърхността - никела се окислява сравнително бързо.Но от 1922 година тази изтощителна работа остава в миналото - като защита върху никеловия пласт се нанася един съвсем тънък слой хром.Части, подложени на интензивно триене, които са били покрити с твърд хром, са се износвали по-малко и са имали значително по-дълъг живот.

    След като изяснихме историята, преминаваме към съществената част.
    Приемаме, че вече имаме даден детайл от някаква конструкция - автомобил, мотоциклет и др., който се нуждае от "съживяване", поради вече умореното старо покритие, или пък ще хромираме някава нова част.Какво трябва да знаем, за да получим наистина блестящи резултати?
    Първо - предварителна подготовка.Това всъщност е най-трудоемкия процес (който е полирал метал знае).Нещо, с което трябва да сме наясно - след завършващия слой хром, всяка драскотинка или друга неравност си проличава.Разходите по една качествена подготовка често надхвърлят разходите по самата галванизация, особено ако детайла е в лошо състояние.Ако вземем за пример една броня от ретро автомобил - поради дълга експлоатация, невнимателно шофиране, никакви грижи за хрома, тя придобива един наистина страшен вид - деформации, следи от нагряване с оксижен и не особено майсторско изправяне, дълбока корозия.
    Тук, естествено, авто-кит не може да бъде използван и всеки дефект се поправя чрез невероятно дългия процес по идеално "изчукване", запълване чрез наваряване на по-дълбоките язви и след това много старателно шлайфане.Възможно е неравностите да се калайдисат, но след това трябва да се внимава при полирането.Това, разбира се, трябва да се извърши в работилницата, където се намира и галваничния цех, но за съжаление напоследък у нас предварителната подготовка все повече се влошава, което от своя страна налага проявата на самоинициатива у ентусиастите.Основния проблем при едно такова "запретване на ръкави" е липсата на подходяща апаратура - взимам за пример себе си.Живея на 5-тия етаж и нямам къде да сложа шмиргел с гъвкави шайби, позволяващи монтаж на шкурки, както и кече за полировката.Не, че не съм си качил двигателя и трансмисията на "Победата" в стаята, но шлайфането и полирането са наистина мръсни процеси.В предприятията за галванични покрития имат отлични машини, точно за целта, но за съжаление дали поради мързел и незаинтересованост, дали поради други причини, най-често отхвърлят подобни единични поръчки, като се измъкват с: "приемаме само подготвени детайли".В домашни условия е почти невъзможно да се полира елемент от мащаба на една предна решетка да кажем, но за по-скромни детайли се изисква малко свободно време, повечко нерви и разни "размери" водни шкури за 2-3 лева.
    Ето как подходих аз към задачата - в случая показвам шлайфането и полирането на гривните за фаровете на Победата в домашни условия.Купих от магазина за УАЗ/ГАЗ нови фарове, които отговарят напълно на оригиналните на гореспоменатото антично возило - фг-02 за ГАЗ 69, 51 и 63.Профила на декоративните гривни е същия като на Победовите, като разликата с ГАЗковите е, че последните са боядисани черни, като естествено не са полирани - при боядисването не е необходимо.
    Помещението, където се извършват споменатите по-долу дейности, за огромно щастие на любителката на чистотата - майка ми, е банята.Като за начало демонтираните и измитите гривни намазах със смивка.След като черното покритие се разложи, проличава колко е грапав метала отдолу (снимката показва вътрешната повърхнина на елемента, по простата причина, че забравих да го снимам отвън преди първия етап на шлайфането, но разлика между двете повърхнини нямаше):

    Обърнете внимание на еднобразните следи по ламарината.Ако се хромира това чудо в този му вид, ще заприлича не толкова на част от кола от 50-те години, колкото на поцикнован улук - неравномено и матово.
    Изморителната и скучната работа започва със шкурка 320 - търка се докато въпросните бразди не изчезнат.

    Тук се вижда резултата от шлайфането с водна шкурка номер 500.


    След изчерпването на възможностите на номер 500, преминах последвателно на 1000, с послеваща 2000.Ето какво се получи:


    Завършека настъпва с № 2500.Следва монтаж на готовия за хромиране елемент на самия фар и удовлетворението от резултата:


    Така разказано може би изглежда лесно и бързо, но за да се добие представа колко "търкане" поглъща, ще покажа износените до негодност шкурки за една гривна приблизително.Процесът отнема по 2 часа на детайл и мнооого вода...Страшно удобен и сигурен начин да се сдобиете с артрит, тендовагинит или други подобни прекрасни екстри.За щастие аз съм свикнал от бояджийницата лятото и за сега нямам проблеми...


    Ако желязото, на което ще трябва да придадем ослепителен вид, вече е било галванизирано, старото покритие естествено трябва да бъде премахнато.Това става по 2 начина - механически и чрез електролиза.
    Първият начин е удължен вариант на гореописаните шлайфане и полиране.Песъкоструя е допустим, въпреки, че ако абразива е много груб (медна шлака примерно) метала се наранява допълнително, което от своя страна после ще наложи повече усърдие и цапотене на полир-апарата.Механичното сваляне не е за предпочитане, защото както стана ясно е продължителен, мръсен и уморителен способ.
    Освобождаването чрез електролиза е по-благоприятен за повърхността, по-бърз и евтин метод.


    Приемаме, че тенекията, дето искаме да блести ослепително, вече е готова да я занесем на хромираджиите.Оттук-нататък ще проследим алгоритъма на една от разпространените схеми.
    Преди обработените изделия да получат своето покритие, те се почистват от мазнините, полепнали при шлайфането и полирането посредством пара от перхлоретилен или съвременни обезмасляващи разтвори с различна работна температура, концентрация и алкалност.За да се отстранят и най-фините окисни слоеве, преди галванизацията, съобразно материала, детайлите се потапят в различни разяждащи разтвори.След щателното неутрализиране/декапиране, детайлите се поставят в медна вана за отлагане на слой мед, с дебелина 20-30-50 мкм.Следва най-отровната процедура в цялата схема - циановата вана.Тя е неизбежна ако искаме да получим наистина качествен покритие.Също така това е една от причиците много малко фирми у нас да се занимават с подобна дейност - ненужните цианиди не могат просто да се пуснат в реката или в канала, което от своя страна налага изграждането на пречиствателна централа, което пък е едно огромно капиталовложение...
    Процесът продължава, като след съответния меден слой се нанася вече блестящ никел, с дебелина 10-15 мкм.
    След отлагането на втория слой, детайлът се хромира в един интервал от 2-3 минути, като дебелината на хрома е 1 мкм.Износоустойчивостта на този вид хромиране, въпреки малката дебелина на завършващия слой, е значително висока.
    Извършеното галванично покритие по описаната последователност се отличава със своя изключителен блясък, плътност и високи експлоатационни характеристики.

    Толкова знам аз от любопитство, пък и от неминуемото запознаване с приложението на процеса при една пълна реставрация.Надявам се тази тема да изясни много въпроси.
    Последно редактирано от м20_маниак; 13-02-09, 01:26.
    С "Фармахим" - непобедим
    Дизел - само дънки!

  • #2
    До: Хромиране - какво, как и къде

    До тук много добре като научно-популярно четиво.
    Би ли споделил какви разтвори участват в процеса и с какви концентрации. С какви токове галванизираш и каква е необходимата продължителност на процеса? Как се пресмята при какъв ток каква дебелина за колко време се постига? ...Някоя формулка...Нещо да заинтригува читателя.

    Ооопс...Сега схванах. Аз помислих, че си галванизираш в къщи.
    Последно редактирано от grgeorgiev; 13-02-09, 10:20. Причина: допълване
    Само моториста знае защо кучето си показва главата през прозореца.

    Коментар


    • #3
      До: Хромиране - какво, как и къде

      За съжаление хромирането се оказва огромен проблем.Поне в София.Преди години,когато възстановявах тази кола ползвах услугите на един цех в мотокарния завод в Орландовци.Но за съжаление вече е закрит.Тогава не ми взеха много скъпо,но и качеството не беше кой знае какво.За съжаление 10 години след това ръждата започна да избива тук там.
      Особено проблемни за хромиране още тогава бяха цамовите и алуминиеви детайли.За тях са необходими вани с други съставки,ако не се лъжа на киселинна основа,но за това не съм сигурен.
      Прикачени файлове

      Коментар


      • #4
        До: Хромиране - какво, как и къде

        Чудесно четиво за образоване на ретро-фенове,какъвто съм и аз.За мен лично беше много полезно.Но написаното породи два въпроса:
        1.Не може ли така подготвеният за хромиране детайл,както си го показал просто да се лакира или да се покрие с някакво защитно покритие,защото и така има доста добър гланц и блясък.Става въпрос за реставратори,които не са с толкова високи изисквания.
        2.Добре би било,ако имаш информация,а и лични впечатления от качеството на работа, да публикуваш адреси на фирми,които се занимават с тази дейност и биха ни били полезни.Разбира се ,ако това не влиза в конфликт с правилата на форума за реклама.

        Коментар


        • #5
          До: Хромиране - какво, как и къде

          Първоначално публикуван от ctef Преглед на мнение
          За съжаление хромирането се оказва огромен проблем.Поне в София.Преди години,когато възстановявах тази кола ползвах услугите на един цех в мотокарния завод в Орландовци.Но за съжаление вече е закрит.Тогава не ми взеха много скъпо,но и качеството не беше кой знае какво.За съжаление 10 години след това ръждата започна да избива тук там.
          Особено проблемни за хромиране още тогава бяха цамовите и алуминиеви детайли.За тях са необходими вани с други съставки,ако не се лъжа на киселинна основа,но за това не съм сигурен.
          Хубав Капитен, колега.Ръждата почва да избива, когато не са положени достатъчно усилия в киселинните вани.Или пък когато нанесените слоеве са прекалено тънки.
          Един съвет - намазвай всеки хромиран детайл към края на есента със асфалтлак или с леко подгрят (за да се по-удобен за нанасяне) технически вазелин, особено ако автомобила зимува на открито, под платнище.Това ти гарантира в пъти по-голяма дълготрайност на хрома.
          Когато се запролети и започнат мероприятията на клубовете, просто забърсваш гореспоменатите предпазни покрития с едни мек и чист парцал, напоен с бензин, кореселин или друг органичен разтворител.
          И сега положението с ЦАМ-а не е по-розово.Алуминий не се хромира - може да се полира и след това се анодизира.
          Предварително подготвен ЦАМ галванизират в Пловдив, ще пусна и телефон тези дни.

          Първоначално публикуван от ГАЗ69 Преглед на мнение
          Чудесно четиво за образоване на ретро-фенове,какъвто съм и аз.За мен лично беше много полезно.Но написаното породи два въпроса:
          1.Не може ли така подготвеният за хромиране детайл,както си го показал просто да се лакира или да се покрие с някакво защитно покритие,защото и така има доста добър гланц и блясък.Става въпрос за реставратори,които не са с толкова високи изисквания.
          2.Добре би било,ако имаш информация,а и лични впечатления от качеството на работа, да публикуваш адреси на фирми,които се занимават с тази дейност и биха ни били полезни.Разбира се ,ако това не влиза в конфликт с правилата на форума за реклама.
          По принцип може да се лакира с качествен лак и ефекта ще е близък до хромово покритие.И все пак лака си е лак - крепи се на адхезия.Мнооого по-слаб механически, което пък означава бързо обелване, матиране и в крайна сметка корозия на старателно полирания детайл.Правилното покритие е хрома, поради изтъкнатите по-рано качества, пък и трябва да се съгласим, че като реставратори гоним състоянието на нов автомобил или поне вида му.А в тогавашните времена никога не е имало полирани и лакирани декоративни детайли по возилата.
          Някаква алтернатива при силно помлян детайл е т.нар. "хромова боя", която по последни данни струва към 1000 (хиляда) лева кутията, но разхода и е минимален.Разликата с истинския хром е 2-3 нюанса.Ще потърся телефон, майстора се казваше Климент.

          То, в заглавието е споменато "къде", ама вчера съм се отплеснал и в крайна сметка съм забравил да кажа местоположението на някои цехове.
          Хубав хром прави Емил Владимиров, бивш военен, цеха му се намираше на ул. "Кукуш" 1, в част от екс. завода "Ворошилов".След като гениите бутнаха завода и принадлежащите му постройки, Владимиров се премести в сградата на заводчето за дограми "Ролпласт", пак на същата улица.До колкото знам вече фирмата се казва "Хромдизайн", но от известно време сайта им не работи.Напоследък започна да им куца подготовката, но ако намериш шлайфане на друго място и занесеш готов детайл, ще получиш много добър резултат.
          Имам телефон на гореспоменатия человек - 0887590521 (ако междувременно не е сменен).

          В Пловдив на 2-3 места хромират, като в едната фирма ваните позволяваха покритие на големи детайли - брони и решетки примерно.
          Последно редактирано от м20_маниак; 13-02-09, 12:48.
          С "Фармахим" - непобедим
          Дизел - само дънки!

          Коментар


          • #6
            До: Хромиране - какво, как и къде

            Първоначално публикуван от grgeorgiev Преглед на мнение
            До тук много добре като научно-популярно четиво.
            Би ли споделил какви разтвори участват в процеса и с какви концентрации. С какви токове галванизираш и каква е необходимата продължителност на процеса? Как се пресмята при какъв ток каква дебелина за колко време се постига? ...Някоя формулка...Нещо да заинтригува читателя.

            Ооопс...Сега схванах. Аз помислих, че си галванизираш в къщи.
            Да, в апартамент 70 кв. метра, 1/3 заети от възли, агрегати и детайли от Победата, не знам как е възможно да галванизирам качествено, без да отровя себе си и цяла София, като изливам цианидите в канала...
            С "Фармахим" - непобедим
            Дизел - само дънки!

            Коментар


            • #7
              До: Хромиране - какво, как и къде

              Ето още нещо направено в цеха в Орландовци.Но там не успяха да ми хромират цамовите части.Полираха ги,а аз ги лакирах.Но под лака цама започна да помътнява.Сега съм склонен да излея тези цамови части (предни мигачи) от месинг и да ги хромирам.Няколко шупли по броните ги запълних с месингов припой с оксижен и след това процедурата по хромирането.До сега на това място проблем няма.Но трябва да се има предвид че при химично разхромиране месинг и месингови детайли се разяждат.
              До колкото знам във Ворошилов не приемат по-големи авточасти.
              Прикачени файлове

              Коментар


              • #8
                До: Хромиране - какво, как и къде

                Добре са го направили в Орландовци.Ще намеря телефона на галваничния цех в Пловдив, за да ги занесеш там тези ЦАМови елементи.Отливането е много крайна мярка и отнема доста време - намиране на леяр, на материал, чакане, попълване на евентуални шупли, шлафане, полиране.До колкото знам проблемните детайли се отливат от бронз.
                Ето тези брони за моята Победа са правени в бившия Ворошилов от Емил Владимиров.Значи до този момент са приемали големи железа.Сега след преместването им не знам:


                Покритието е много качествено, шлайфането е било доста прецизно за да се постигне този ефект.
                Последно редактирано от м20_маниак; 13-02-09, 15:25.
                С "Фармахим" - непобедим
                Дизел - само дънки!

                Коментар


                • #9
                  До: Хромиране - какво, как и къде

                  Да,поне това което се вижда от снимката изглежда много добре!
                  Блясъка на хрома не може да се сравнява нито с полирана и лакирана стомана или алуминий,нито с никел.
                  Но имам една друга идея за приложението на хромирането.
                  Не знам до колко би било удачно и възможно чрез хромиране да се възстановяват поизносени шлицеви съединенияДали може да се получи необходимата дебелина,и още по-важно - дали все пак адхезията е толкова добра,че хрома да не започне да се люпи от големия повърхностен натиск?
                  Знам че се хромират цилиндри при състезателни мотоциклети,но там положението е малко по-различно.
                  Някакви мнения

                  Коментар


                  • #10
                    До: Хромиране - какво, как и къде

                    Първоначално публикуван от ctef Преглед на мнение
                    Да,поне това което се вижда от снимката изглежда много добре!
                    Блясъка на хрома не може да се сравнява нито с полирана и лакирана стомана или алуминий,нито с никел.
                    Но имам една друга идея за приложението на хромирането.
                    Не знам до колко би било удачно и възможно чрез хромиране да се възстановяват поизносени шлицеви съединенияДали може да се получи необходимата дебелина,и още по-важно - дали все пак адхезията е толкова добра,че хрома да не започне да се люпи от големия повърхностен натиск?
                    Знам че се хромират цилиндри при състезателни мотоциклети,но там положението е малко по-различно.
                    Някакви мнения
                    Цилиндрите се хромират с порест хром, за да задъжат маслото.Това, за което говориш, се нарича твърд хром, оттам - твърдо хромиране.Така се обработват примерно бутални болтове.За съжаление тази операция е няколко пъти по-скъпа от декоративното хромиране и може да се окаже по-удачно да се смени цялото шлицово съединение.У нас в някой завод мисля, че предлагаха и тази услуга, но от цената ще те заболи главата.
                    Нещо конкретно ли имаш предвид?
                    С "Фармахим" - непобедим
                    Дизел - само дънки!

                    Коментар


                    • #11
                      До: Хромиране - какво, как и къде

                      След малко ровене в нета излезе това.


                      http://goldenpages.bg/bg/directory/b...D1%CE%D4%C8%DF

                      Малко адреси в София....
                      Антон Иванов 0878651505:)

                      Коментар


                      • #12
                        До: Хромиране - какво, как и къде

                        http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...247#post275247

                        В тази тема от миналата година ,също задавах въпроса с никелирането и до сега тези 5 броя джанти си чакат . Понеже са дълбоки и галваничното покриване на вътрешните повърхности оставало "на сянка".Дали някъде могат да се никелират ме интересува
                        FJ40 07 1984 VIVA TEL 0877 454448
                        BJ42 04 1982
                        FJ62 11 1983 skipe blago4x4
                        LZ 2 BHB

                        Коментар


                        • #13
                          До: Хромиране - какво, как и къде

                          Първоначално публикуван от blago4x4 Преглед на мнение
                          http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...247#post275247

                          В тази тема от миналата година ,също задавах въпроса с никелирането и до сега тези 5 броя джанти си чакат . Понеже са дълбоки и галваничното покриване на вътрешните повърхности оставало "на сянка".Дали някъде могат да се никелират ме интересува
                          Правилното покритие е хрома, защото се окислява много бавно, за разлика от никела.Особено по джаните, които са изложени на какви ли не въздействия - вода, камъчета, песъчинки и т.н., никела би потъмнял, корозирал и надраскал много бързо.Хромът като доста по-твърд метал до голяма степен издържа на това.
                          За съжаление обаче на местата, където съм хромирал, казват, че с джанти не се занимават - някакви съображения за сигурност.Единствено могат да се никелират до блясък, но както казах е неоправдано, защото след това ще трябва често да ги полираш, ако искаш да блестят и изобщо никела по тях ще трае малко.
                          Пробвай да се обадиш на някой от телефоните, публикувани от колегата по-горе.Ако измисля някое място, където могат да се справят - ще пиша.
                          С "Фармахим" - непобедим
                          Дизел - само дънки!

                          Коментар


                          • #14
                            До: Хромиране - какво, как и къде

                            За хромирането на шлици имах предвид шлиците на кардана на Капитана.Не че положенито е критично,но се луфта се усеща.Каките в цеха в Орландовци се хвалеха че правели и твърдия хром,но тогава не бях стигнал до кардана.
                            А относно сенките.Много интересно как ли по света хромират джанти?А хромирането на цилиндър- нима той не е в сянка!?Но явно има значение и как са разположени електродите.
                            Пп.Никела жълтее за разлика от хрома.

                            Коментар


                            • #15
                              До: Хромиране - какво, как и къде

                              Първоначално публикуван от ctef Преглед на мнение
                              За хромирането на шлици имах предвид шлиците на кардана на Капитана.Не че положенито е критично,но се луфта се усеща.Каките в цеха в Орландовци се хвалеха че правели и твърдия хром,но тогава не бях стигнал до кардана.
                              А относно сенките.Много интересно как ли по света хромират джанти?А хромирането на цилиндър- нима той не е в сянка!?Но явно има значение и как са разположени електродите.
                              Пп.Никела жълтее за разлика от хрома.
                              Много просто - имат си вани хората.Голям капитал - голямо капиталовложение - качествено оборудване.Ние до 89-та сме имали какви ли не галванични вани по разните ТПК-та и цехчета.Вярно, тогава е ставало с вътрешни хора и "под масата", но поне е ставало.След промените в края на 80-те у нас - оскъдна апаратура само за най-основните дейности.
                              Джантата е такъв детайл, че трудно ще остане в "сянка", ама карай.Ще търсим знаещи и можещи хора със съответите условия за тези джанти.
                              Не знам как ще се напласти дебел слой твърд хром по шлиците - няколко десети от милиметъра по съвременните стандарти е чудовищна дебелина.
                              Има една техника за ремонт на износен кардан - по външната му част, където са външните шлици, се прави пръстенообразен шев с телоподаващото.Това на практика намалява техния диаметър и съединенето се "стяга".Тази операция е добре да се прави от опитен майстор, който може да прецени каква заварка да направи, за да не се стегнат прекалено или пък да не останат хлабави.Допустимата хлабина до колкото помня беше 0.05 мм.
                              Не е ли взаимозаменяем кардана с тези на други Опели
                              С "Фармахим" - непобедим
                              Дизел - само дънки!

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X