Още не съм се похвалил официално, защото Вожда е още в сервиза за смяна на някои консумативи, но вече съм собственик на едно Гранд Чероки Лимитед 3.1 ТД 2000 г.
Тъй като обичам да правя собствени проучвания, не се доверих на всички, които ми казваха никога, при никакви обстоятелства да не взимам кола с двигател VM motori. Аз обаче не ги послушах, защото съм Алфист от 1985 година и като такъв имам положителни впечатления от тези двигатели.
За малко повече от 3 седмици изчетох немския форум на Jeep "от кора до кора" и там този двигател не беше похвален, но не беше и отречен. Доста ме озадачи факта, че много яко псуваха 2.7 дизела на Мерцедес заради ужасно скъпите и постоянни проблеми с дюзите и турбокомпресора. Като цяло собствениците на 3.1 ТД си го харесваха - с някои уговорки естествено. Най-важните - разхода на гориво и главите. Учуди ме факта, че повечето са избрали този модел, за да влачат тежки каравани и големи лодки - в Германия само на този Джип му е позволен прикачен товар 3500 кг. Бензинките имат право на само 2200 и 3000 кг (респ. за 4.0 и 4,7 л.).
Първата - висок разход при висока скорост - както повечето пишат, разходът е равен е скоростта без една нула - при 90 км/ч - 9 л/100 км, при 130 км/ч - 13 л/100 км. Това изобщо не е проблем за мен.
Втория проблем - температурата в главите, или по-точно в кухините около бренерите. Всички, буквално всички собственици на този модел, ако са имали проблем, то той не е бил при продължително пълно натоварване с висока скорост или тежко ремарке, а при угасяване на горещ двигател. Факт е, че в немския форум има Грандове 3.1 ТД на по 200 000 - 300 000 км., които всяко лято влачат тежки моторни яхти и каравани от Германия до Хърватия и Гърция - с прекосяване на алпийски проходи в жегата. Според всички тях двигателят без никакви проблеми "понася" каране в голяма жега, с голям товар и висока скорост. Естествено, при добро състояние на охладителната система, промит радиатор, работещо виско и т.н.
Та тяхното мнение е, че двигателя е много здрав и издържа на яко натоварване, стига да се спазват някои елементарни правила. Но най-важното е никога да не се гаси поне 5-8 минути след като е работил на "мръсна газ". Това обаче не винаги е възможно - например лятото пердашите по магистралата и спирате на бензиностанция - оставяте го да работи 1-2 минути да охлади турбото, ама на този мотор това не му е достатъчно. Ако го загасите след 2 минути, почти сигурно е, че ще спука една-две-три глави.
Затова и поне 90% от тях са си монтирали допълнителна водна циркулационна помпа, която след угасяване на горещия двигател осигурява циркулация на антифриза още 5-8 минути и по този начин не позволява създаването на Wärmestau (това буквално се превежда като "топлинно задръстване" или "топлинен застой") около нагорещените бренери.
Един от тях (те немците по принцип са си прагматични, ама тоя е някакъв маниак) си е направил труда да направи замерване на температурата на антифриза в кухината на главата с някакъв термометър-сонда (вкарана през отвор в един от маркучите, като при въвеждането позиционирането на сондата е наблюдавано с ендоскоп Storz). По време на работа на двигателя с най-високо натоварване температурата на охладителната течност около бренерите никога не надвишавала 95 градуса. След угасяването на двигателя и спиране на циркулацията на антифриза в първите 1-2 минути температурата се покачвала до 105, а на 3-4 минута била около 125-130 градуса. Точно от това се пукали главите на този мотор.
Ето един вариант на изпълнение на допълнителна циркулационна помпа - наистина, при 2.5 ТД, но реално това е същия двигател без един цилиндър.
http://www.kurtkleinschrod.de/ (първия линк)
Втория линк е допълнително подгряване на антифриза с дизелови нагревателни свещи.
Ето и немския форум на Jeep
http://www.jeepforum.de/index.php?act=idx
Какво мислите по въпроса? Лично аз напролет ще се заема с тая модернизация.
Тъй като обичам да правя собствени проучвания, не се доверих на всички, които ми казваха никога, при никакви обстоятелства да не взимам кола с двигател VM motori. Аз обаче не ги послушах, защото съм Алфист от 1985 година и като такъв имам положителни впечатления от тези двигатели.
За малко повече от 3 седмици изчетох немския форум на Jeep "от кора до кора" и там този двигател не беше похвален, но не беше и отречен. Доста ме озадачи факта, че много яко псуваха 2.7 дизела на Мерцедес заради ужасно скъпите и постоянни проблеми с дюзите и турбокомпресора. Като цяло собствениците на 3.1 ТД си го харесваха - с някои уговорки естествено. Най-важните - разхода на гориво и главите. Учуди ме факта, че повечето са избрали този модел, за да влачат тежки каравани и големи лодки - в Германия само на този Джип му е позволен прикачен товар 3500 кг. Бензинките имат право на само 2200 и 3000 кг (респ. за 4.0 и 4,7 л.).
Първата - висок разход при висока скорост - както повечето пишат, разходът е равен е скоростта без една нула - при 90 км/ч - 9 л/100 км, при 130 км/ч - 13 л/100 км. Това изобщо не е проблем за мен.
Втория проблем - температурата в главите, или по-точно в кухините около бренерите. Всички, буквално всички собственици на този модел, ако са имали проблем, то той не е бил при продължително пълно натоварване с висока скорост или тежко ремарке, а при угасяване на горещ двигател. Факт е, че в немския форум има Грандове 3.1 ТД на по 200 000 - 300 000 км., които всяко лято влачат тежки моторни яхти и каравани от Германия до Хърватия и Гърция - с прекосяване на алпийски проходи в жегата. Според всички тях двигателят без никакви проблеми "понася" каране в голяма жега, с голям товар и висока скорост. Естествено, при добро състояние на охладителната система, промит радиатор, работещо виско и т.н.
Та тяхното мнение е, че двигателя е много здрав и издържа на яко натоварване, стига да се спазват някои елементарни правила. Но най-важното е никога да не се гаси поне 5-8 минути след като е работил на "мръсна газ". Това обаче не винаги е възможно - например лятото пердашите по магистралата и спирате на бензиностанция - оставяте го да работи 1-2 минути да охлади турбото, ама на този мотор това не му е достатъчно. Ако го загасите след 2 минути, почти сигурно е, че ще спука една-две-три глави.
Затова и поне 90% от тях са си монтирали допълнителна водна циркулационна помпа, която след угасяване на горещия двигател осигурява циркулация на антифриза още 5-8 минути и по този начин не позволява създаването на Wärmestau (това буквално се превежда като "топлинно задръстване" или "топлинен застой") около нагорещените бренери.
Един от тях (те немците по принцип са си прагматични, ама тоя е някакъв маниак) си е направил труда да направи замерване на температурата на антифриза в кухината на главата с някакъв термометър-сонда (вкарана през отвор в един от маркучите, като при въвеждането позиционирането на сондата е наблюдавано с ендоскоп Storz). По време на работа на двигателя с най-високо натоварване температурата на охладителната течност около бренерите никога не надвишавала 95 градуса. След угасяването на двигателя и спиране на циркулацията на антифриза в първите 1-2 минути температурата се покачвала до 105, а на 3-4 минута била около 125-130 градуса. Точно от това се пукали главите на този мотор.
Ето един вариант на изпълнение на допълнителна циркулационна помпа - наистина, при 2.5 ТД, но реално това е същия двигател без един цилиндър.
http://www.kurtkleinschrod.de/ (първия линк)
Втория линк е допълнително подгряване на антифриза с дизелови нагревателни свещи.
Ето и немския форум на Jeep
http://www.jeepforum.de/index.php?act=idx
Какво мислите по въпроса? Лично аз напролет ще се заема с тая модернизация.
Коментар