Джипката е Jeep Cherokee XJ Limited 1989 4l AW4.
Отпред се ползват дуралуминиеви подложки с височина малко над 2,5".
Отзад се ползват ресорни листа от Волга ГАЗ 24 + няколко от оригиналните листа.
Височина отпред преди повдигане 31"
Височина отзад преди повдигане <29"
Всичко бе направено в полеви условия, джипа бе повдиган отзад за теглича с помоща на хай джак, подсигуряване винаги под мостовете с по две стойки, повдигане на купето с маслен тръбен крик, повдигане/спускане при главината с маслен крик.
За допълнително подсигуряване по време на работа подложих под купето 2 гуми с джанта(резервната + гумата която свалям)
Размерите ключове и вложки необходими за целия процес са: 13мм, 15мм, 18мм, 19мм, 20мм, 21мм и 24мм...
Започнах със задна лява страна.
- Свалям гумата, бе сериозна борба, имам 5 гайки от които, една секретна, 2 гайки на 18мм и 2 на 19 мм, това се дължи на "добрата подръжка" от предишния собственик, някой от гайките бяха монолитни 19мм, други 18мм + капаче за да станат на 19мм, всички без монолитните, които са никелирани, бяха гнусно ръждясали и свалянето бе гърч, ВД40, почукване и ключ с лост...
- повдигнах купето, подпрях моста, подпрях купето, подпрях 3те гуми с големи камъни, колата бе с опъната ръчна спирачка, в режим 4х4 ниски, автоматика на Р...
- с телена четка почистих всички болтове и гайки, които предстояха да бъдат развивани, добро търкане, последващо обилно третиране с един спрей на ВЮРТ за развиване на корозирали винтове...
- откачих пружините обтягащи жилата на ръчната спирачка
- откачих стабилизиращата щанга от към биелетката, добре е да стане в началото защото облекчава много развиването на 4те гайки по-долу...
- разхлабих но не развих напълно 4те гайки на У скобите държащи ресора, те бяха лесни след като са предварително накиснати от спрея
- свалих гайката на амортесьора, освободих го и той остана да виси само горе
- свалих гайките на ресора и го отделих от моста
- свалих моста надолу, тук се внимава много, хода на моста е ограничаван от спирачното маркуче !!!
- спирачната тръбичка се държи за купето с помоща на фиксираща пластинка, пластинката леко се почуква и издърпва в посока отвесно надолу, това освобождаване е точно при снадката на гумения маркуч с металната тръбичка, ако не се направи сега, риска е късане на маркучето защото то пречи на моста да слиза на долу...
- сега вече моста може да слиза докато упре в земята )
- почиства се с четката, напръсква се гайката на болта държащ листата на ресорите, развива се внимателно
- свалих скобите фиксиращи листата на ресора, със секач, леко почукване и огъване докато освободят
- свалих листовете на ресора като най горния т.н. основен лист остана
- развих и свалих болта държащ ресора от задната му страна(страната на аспуха), тъй като листа бе само 1 стана лесно и безопасно, не препоръчам развиването му и отделянето му от планката преди този момент...
- освободих и почистих листовете от Волга, те са на 98% еднакви с на Черока, отвора в средата за фиксиране на отделните листа е може би с 1-2 мм по-голямо Ф от на Чероки
- отрязох ушите на Волговия основен лист, намалих дължината на основния лист до дължината(приблизително, няколко мм разлика) на основния лист на Черока, оформих краищата му
- ползвах 4 листа от Волга, основния с отрязаните уши, най-долния т.н. товарен и останалите бяха основния на Черока, следващия под него от Черок, направих пакета от 7 листа, наместих го и го стегнах с чисто ново болтче, Ф 8-10мм с дължина 70-80 мм не помня точно, якостта е добре да е поне 8,8...
- не затягайте пакета, просто го фиксирайте, стегнете ли болта, листовете се огъват във формата на дъга и поставянето им на място е невъзможно без да се развият и 2та болта държащи ресора към купето!
- не поставих от пластмасовите подложки обиращи шума, просто нямах налични, а нямах и магазини наблизо, това не е фатално и е само временно
- вече сглобен пакета, закачих задния болт на ресора към планката, завих но не напълно
- центрирах внимателно болта да влезе в дупката на моста, говоря за болта държаш листата фиксирани, предварително е нужно да се изпили главичката на болта за да влезе в дупката, може би около 12 мм Ф
- цялото наместване за закрепване на задния болт, и т.н. става с игра(маслен крик под моста и друг под главината) с височината на моста спрямо купето(тое фиксирано и не го пипам)...
- закрепения пакет и влезлия вече болт в леглото си върху моста е времето за поставяне на У скобите, може да се наложи малко да се пристегнат листата на ресора посредством централния болт...
- при закрепени У скоби с 4те гайки, и закачен пакет ресори за купето, си донатяга окончателно централния болт, наместват се ресорите за симетрично прилягане спрямо основния, с това притягане в средата целия пакет се огъва и повдига купето/сваля моста, натяга се до нужната степен(все още нямям динамометричен ключ и не знам колко точно, НО НЕ ДО ОТКАТ)...
- затягат се 4те гайки на У скобите, ресора е фиксиран спрямо моста така, че няма притеснения
- повдига се моста, закрепва се обратно амортесьора
- и тук е момента да се плесна по челото ) забравих да сложа биелетката на стабилизиращата щанга, тя се държи от У скобата откъм главината ), е да ама не всичко става като по вода, У скобите не им достига дължина и затова пропуснах умишлено да закача стабилизращата щанга, трябват по-дълги У скоби с около 15 мм...
- донатегнах всичко и поставих обратно гумата, лявата страна е идентична с тази разлика, че там няма гумено спирачно маркуче, което да ограничава хода на моста, тоест е по-лесно и бързо да се повдигне...
- Тук е мястото да спомена, че 5" не са шега лифт и се налага, корекция на ъгъла на диф/кардан/раздатка, тоест се налага да се повдигне фланеца на дифа в посока към раздатката, това може да стане с клиновидна подложка под пакета ресори, между моста и ресора, така се поправя ъгъла до безопасни стойности...
- Аз разбира се нямам още готов клин, и затова карам по-бавно и внимателно, проблема с ъгъла става по-голям с увеличаването на скоростта, затова докато коригирам всичко макс 80 км/ч...
СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
Отпред се ползват дуралуминиеви подложки с височина малко над 2,5".
Отзад се ползват ресорни листа от Волга ГАЗ 24 + няколко от оригиналните листа.
Височина отпред преди повдигане 31"
Височина отзад преди повдигане <29"
Всичко бе направено в полеви условия, джипа бе повдиган отзад за теглича с помоща на хай джак, подсигуряване винаги под мостовете с по две стойки, повдигане на купето с маслен тръбен крик, повдигане/спускане при главината с маслен крик.
За допълнително подсигуряване по време на работа подложих под купето 2 гуми с джанта(резервната + гумата която свалям)
Размерите ключове и вложки необходими за целия процес са: 13мм, 15мм, 18мм, 19мм, 20мм, 21мм и 24мм...
Започнах със задна лява страна.
- Свалям гумата, бе сериозна борба, имам 5 гайки от които, една секретна, 2 гайки на 18мм и 2 на 19 мм, това се дължи на "добрата подръжка" от предишния собственик, някой от гайките бяха монолитни 19мм, други 18мм + капаче за да станат на 19мм, всички без монолитните, които са никелирани, бяха гнусно ръждясали и свалянето бе гърч, ВД40, почукване и ключ с лост...
- повдигнах купето, подпрях моста, подпрях купето, подпрях 3те гуми с големи камъни, колата бе с опъната ръчна спирачка, в режим 4х4 ниски, автоматика на Р...
- с телена четка почистих всички болтове и гайки, които предстояха да бъдат развивани, добро търкане, последващо обилно третиране с един спрей на ВЮРТ за развиване на корозирали винтове...
- откачих пружините обтягащи жилата на ръчната спирачка
- откачих стабилизиращата щанга от към биелетката, добре е да стане в началото защото облекчава много развиването на 4те гайки по-долу...
- разхлабих но не развих напълно 4те гайки на У скобите държащи ресора, те бяха лесни след като са предварително накиснати от спрея
- свалих гайката на амортесьора, освободих го и той остана да виси само горе
- свалих гайките на ресора и го отделих от моста
- свалих моста надолу, тук се внимава много, хода на моста е ограничаван от спирачното маркуче !!!
- спирачната тръбичка се държи за купето с помоща на фиксираща пластинка, пластинката леко се почуква и издърпва в посока отвесно надолу, това освобождаване е точно при снадката на гумения маркуч с металната тръбичка, ако не се направи сега, риска е късане на маркучето защото то пречи на моста да слиза на долу...
- сега вече моста може да слиза докато упре в земята )
- почиства се с четката, напръсква се гайката на болта държащ листата на ресорите, развива се внимателно
- свалих скобите фиксиращи листата на ресора, със секач, леко почукване и огъване докато освободят
- свалих листовете на ресора като най горния т.н. основен лист остана
- развих и свалих болта държащ ресора от задната му страна(страната на аспуха), тъй като листа бе само 1 стана лесно и безопасно, не препоръчам развиването му и отделянето му от планката преди този момент...
- освободих и почистих листовете от Волга, те са на 98% еднакви с на Черока, отвора в средата за фиксиране на отделните листа е може би с 1-2 мм по-голямо Ф от на Чероки
- отрязох ушите на Волговия основен лист, намалих дължината на основния лист до дължината(приблизително, няколко мм разлика) на основния лист на Черока, оформих краищата му
- ползвах 4 листа от Волга, основния с отрязаните уши, най-долния т.н. товарен и останалите бяха основния на Черока, следващия под него от Черок, направих пакета от 7 листа, наместих го и го стегнах с чисто ново болтче, Ф 8-10мм с дължина 70-80 мм не помня точно, якостта е добре да е поне 8,8...
- не затягайте пакета, просто го фиксирайте, стегнете ли болта, листовете се огъват във формата на дъга и поставянето им на място е невъзможно без да се развият и 2та болта държащи ресора към купето!
- не поставих от пластмасовите подложки обиращи шума, просто нямах налични, а нямах и магазини наблизо, това не е фатално и е само временно
- вече сглобен пакета, закачих задния болт на ресора към планката, завих но не напълно
- центрирах внимателно болта да влезе в дупката на моста, говоря за болта държаш листата фиксирани, предварително е нужно да се изпили главичката на болта за да влезе в дупката, може би около 12 мм Ф
- цялото наместване за закрепване на задния болт, и т.н. става с игра(маслен крик под моста и друг под главината) с височината на моста спрямо купето(тое фиксирано и не го пипам)...
- закрепения пакет и влезлия вече болт в леглото си върху моста е времето за поставяне на У скобите, може да се наложи малко да се пристегнат листата на ресора посредством централния болт...
- при закрепени У скоби с 4те гайки, и закачен пакет ресори за купето, си донатяга окончателно централния болт, наместват се ресорите за симетрично прилягане спрямо основния, с това притягане в средата целия пакет се огъва и повдига купето/сваля моста, натяга се до нужната степен(все още нямям динамометричен ключ и не знам колко точно, НО НЕ ДО ОТКАТ)...
- затягат се 4те гайки на У скобите, ресора е фиксиран спрямо моста така, че няма притеснения
- повдига се моста, закрепва се обратно амортесьора
- и тук е момента да се плесна по челото ) забравих да сложа биелетката на стабилизиращата щанга, тя се държи от У скобата откъм главината ), е да ама не всичко става като по вода, У скобите не им достига дължина и затова пропуснах умишлено да закача стабилизращата щанга, трябват по-дълги У скоби с около 15 мм...
- донатегнах всичко и поставих обратно гумата, лявата страна е идентична с тази разлика, че там няма гумено спирачно маркуче, което да ограничава хода на моста, тоест е по-лесно и бързо да се повдигне...
- Тук е мястото да спомена, че 5" не са шега лифт и се налага, корекция на ъгъла на диф/кардан/раздатка, тоест се налага да се повдигне фланеца на дифа в посока към раздатката, това може да стане с клиновидна подложка под пакета ресори, между моста и ресора, така се поправя ъгъла до безопасни стойности...
- Аз разбира се нямам още готов клин, и затова карам по-бавно и внимателно, проблема с ъгъла става по-голям с увеличаването на скоростта, затова докато коригирам всичко макс 80 км/ч...
СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
Коментар