Преведох една статия с основни техники и съвети свързани с мотокрос и офроуд карането. Направих го не защото е нещо ново, а защото смятам, че е полезно за всеки начинаещ да може да намери кратка, но съществена информация събрана на едно място - аз поне, тепърва прохождайки в офроуда, високо оценявам това.
Със сигурност някои съвети, като например тези за храненето, не са приложими винаги и за всеки, но са една добра отправна точка. Други пък, като психологическата настройка, са еднакво валидни както за състезател, който се готви за старт, така и за някой, който се готви да се качи за първи път на мотора си.
Освен това, често пъти хората като понатрупат опит, започват да забравят какво е да си бил новак и не успяват да дадат съвет търпеливо и по най-разбираемия начин. Неща, които за опитния са станали ясни по подразбиране и понякога дори не се сещат за тях, далеч не са такива за човек, който едва сега започва.
Не претендирам за абсолютна точност в превода, за което разчитам на по-мъдрите и опитните да внесат корекции където е необходимо. (Само се надявам това да не се превърне в арена на дребни спорове от типа "на мен пък ми е по-удобно да си държа съединителя с един пръст, а не с два" и т.н.)
Приятно четене
ОФРОУД КАРАНЕ - ТЕХНИКИ И СЪВЕТИ
КАК ДА КАРАМЕ ПО-ПЛАВНО, ПО-БЪРЗО И ПО-БЕЗОПАСНО
КАКВО ДА ЯДЕМ, ПИЕМ И КАК ДА МИСЛИМ
ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ
Винаги носете подходяща предпазна екипировка. Добре пасващата каска е жизнено важна. Твърдите ботуши са препоръчителни, както и ръкавици и очила.
Ако карате редовно, трябва да имате добра, неповредена каска покриваща лицето, очила, ръкавици, гръден протектор, блуза и панталон (или костюм), налакътници, наколенки и ботуши.
За вас е удоволствие да карате мотора си, но имайте предвид, че моторите може да безпокоят другите и да замърсяват околната среда.
Помнете, че отнема дълго време да се научите да карате добре, но ако използвате техниките от това ръководство, ще станете по-добър водач по-скоро и с по-малко падания.
ПОДГОТОВКА НА ОФРОУД МОТОЦИКЛЕТА
Не е нужно да имате най-лъскавия и скъп мотоциклет, но той трябва да бъде добре подготвен. Лоша настройка на мотора влияе зле на техниката ви на каране и на безопасността.
КОРМИЛО: Кормилото трябва да бъде малко по-широко от раменете ви и не трябва да е огънато. Тясното кормило води до нестабилност на предницата. Когато погледнете отгоре, напречникът (crossbar) и самото кормило трябва да са успоредни с коловете на предния амортисьор. Ръкохватките трябва да са позиционирани така, че да не пречат на краката и коленете ви когато завивате. Да имате широко кормило, което е в една линия с предния амортисьор, улеснява стила на каране с вдигнати лакти, който топ-състезателите използват.
ЛОСТЧЕТА: Лостчетата трябва да бъдат поставени така, че когато седите или стоите на мотора в “атакуваща позиция”, ръцете и китките ви да образуват права линия с ръкохватката и лостчето. Този ъгъл е около 30 градуса надолу от хоризонталната равнина на ръкохваките. Свалянето на лостчетата по-ниско помага да държите лактите си високо.
ХЛАБАВО ПОСТАВЯНЕ: Лостчетата трябва да бъдат монтирани на ръкохватките леко хлабаво, за да може при падане да се извъртят, а не да се счупят.
ЛЕКОТА НА ЛОСТЧЕТАТА: Трябва да можете да дръпнете лостчетата на съединителя и спирачката около 5-10мм преди да зацепят. Това предотвратява неволното натискане на съединителя и помага да се предотврати умората в предмишниците.
РЪКОХВАТКИ: Трябва да залепите и застопорите ръкохватките, за да предотвратите изплъзването им докато карате. Много хора използват ръкохватки без шарка, за да избегнат появата на пришки. Сменете ръкохватките, когато се износят.
ЗАДНА СПИРАЧКА И ПРЕВКЛЮЧВАТЕЛ НА СКОРОСТИТЕ: И двата лоста трябва да бъдат поставени така, че да стоят успоредно на степенките и земята. Спирачката трябва да е настроена така, че да зацепва, след като е натисната с 1см.
НАЛЯГАНЕ В ГУМИТЕ: При постоянно ниско налягане в гумите рискувате да спукате гума. Ако налягането е твърде високо, задното ви колело ще се върти без да може да получи сцепление. Трябва да поддържате налягане 0,75-0,95 атмосфери и в предната, и в задната гума. В дъждовно време свалете налягането до 0,75 атм. На твърд, скалист терен, поддържайте налягане 0,95 атм.
ОКАЧВАНЕ: При офроуда има много друсане, така че правилната настройка на окачването е много важна. Ако се състезавате, окачването ви трябва да бъде обслужвано от квалифицирано лице най-малко на всеки 6 месеца.
УВИСВАНЕ НА ОКАЧВАНЕТО: Окачването ви трябва да е настроено така, че да увисва (sag) до определена степен, когато седнете на мотора. На стандартен мотокрос или ендуро мотоциклет, мотоциклета трябва да увисва 25мм под собственото си тегло и 95мм, когато седнете. Използвайте като мярка разстоянието от болта на задния мост (axle bolt) до болта на седалката (seat bolt), за да определите точността на увисването.
ВИСОЧИНА НА ВИЛКАТА: Количеството от горния край на амортисьора, което се подава от горния тройник (fork holder) влияе на поведението на мотора. Ако амортисьора се показва повече, означава, че предницата на мотора е снижена, вследствие на което мотора завива по-бързо, но е по-нестабилен при високи скорости по неравен терен. Ако горния край на амортисьора е на нивото на тройника, предницата на мотора е повдигната, което го прави по-стабилен, но завива по-бавно.
СТЕПЕНКИ: Ъгълът на степенките е много важен за доброто каране. Степенките увисват от външната страна след дълга употреба. Външната страна на степенките трябва да е повдигната нагоре, когато ги погледнете отпред или отзад. За да постигнете това, свалете степенката и поставете малко заварка в основата, от вътрешната страна на степенката. Когато степенките са насочени нагоре, това помага да залепите коленете си за свръзката между седалката и резервоара, както правят бързите водачи.
ПОЗИЦИЯ НА ТЯЛОТО
Правилната позиция на тялото е в основата на доброто каране. Точно както когато правите мотоциклет започвате от рамката, така и когато се учите да карате по-добре започвате с вашата рамка – тялото ви.
Приемете гърба си като част от рамката на мотоциклета, а ръцете и краката си като окачване.
Има две основни положения на тялото при офроуд каране:
Стоящата и Седящата Атакуващи позиции.
1. СТОЯЩА АТАКУВАЩА ПОЗИЦИЯ
2. Стиснете седалката с колене
3. Вдигнете лактите така, че ръцете ви да са успоредни с предните амортисьори
4. Дръжте главата си над кормилото
5. Гледайте напред
2. СЕДЯЩА АТАКУВАЩА ПОЗИЦИЯ
2. Леко се наведете и облегнете напред
3. Вдигнете лактите така, че ръцете ви да са успоредни с предните амортисьори
4. Дръжте главата си на педя и половина над кормилото
5. Стиснете седалката/резервоара с крака
6. Дръжте по два пръста на съединителя и предната спирачка
7. Гледайте напред
СЪВЕТ
Когато нямате сцепление, плъзнете задните си части към средата на седалката. Това увеличава теглото върху задната гума. Дръжте главата си над кормилото за да запазите сцеплението на предницата.
ОБЩИ СЪВЕТИ ЗА ПОЛОЖЕНИЕТО НА ТЯЛОТО
Мотоциклетът е превозно средство с активен водач, което означава, че трябва да движите тялото си за да контролирате мотоциклета.
Да не се движите или да се движите неправилно може да наруши сцеплението, разстрои окачването и да ви умори наистина бързо. Научете се да се движите на мотоциклета и ще откриете едно безопасно, плавно и бързо каране.
СТОЕЖ - СЕДЕЖ
Много е важно да се движите плавно между ставането и сядането за да запазите баланса на тежестта си на мотоциклета.
За да се придвижите от седяща атакуваща позиция към стояща атакуваща позиция, просто изпъвайте краката си докато застанете прави на мотоциклета с леко свити колене.
За да се придвижите от стояща атакуваща позиция към седяща атакуваща позиция, едновременно седнете и се плъзнете напред докато не седнете колкото може по-напред.
ЗАБЕЛЕЖЕТЕ, че главата и раменете остават в една и съща позиция, независимо дали стоите или седите. Само позицията на краката и задните ви части се променя. Главата ви трябва да бъде на една ръка (от лакътя до китката) разстояние от кормилото през цялото време. Лактите ви трябва да са вдигнати за повече сила и стабилност.
ЦЕНТЪР НА ТЕЖЕСТТА
Има една въображаема точка от вашето тяло, около която тежестта ви е равномерно разпределена. Тази точка, наречена център на тежестта (ЦТ) се намира точно пред стомаха ви. По същия начин и вашият мотоциклет има подобна точка около центъра на двигателя. Контролът над мотоциклета е силно свързан с това в какво отношение един спрямо друг са двата ЦТ.
Колкото по-близо постави ЦТ си водача до ЦТ на мотоциклета, толкова по-стабилен, управляем и балансиран ще бъде той. Затова повечето топ-състезатели тренират с мотоциклетите си като главата им е над ръкохватките.
Често срещана грешка, особено при офроудърите, е че водачите сядат твърде назад върху машините си. Това означава, че техния ЦТ и тегло се падат зад ЦТ на мотоциклета. По този начин водачът претоварва задното окачване, напряга ръцете и мускулите на гърба си (което води до умора на предмишниците) и нарушава сцеплението на гумите.
СИЛИ НА СПИРАНЕ, ЗАВИВАНЕ И УСКОРЕНИЕ
За да противостои на силите на ускорението, водачът трябва да премести своя ЦТ напред. За да противостои на силите на намаляване на скоростта, водачът трябва да премести своя ЦТ назад. Това важи както за ускоряване/спиране, така и за изкачване/спускане по наклон.
СНИЖАВАНЕ
Колкото по-ниско е ЦТ на тялото, толкова по-стабилни са и мотора, и водача. Водач, наведен ниско над мотора, е много по-малко вероятно да бъде отхвърлен настрани при завой. При снижаване се намалява ефекта на махалото.
ТЕЖЕСТ ВЪРХУ ВЪНШНАТА СТЕПЕНКА
С цел да се получи максимално сцепление, водачът трябва да прилага натиск върху външната степенка.
ЗАВИВАНЕ
Завоите печелят състезанието! Всеки може да е бърз на прав участък. Но ако можете да спестите 1/4 секунда на всеки завой, това се равнява на 2-3 позиции по-нагоре в края на състезанието.
ТЕХНИКА
СКАЧАНЕ
Поренето на въздуха е невероятно чувство и е причината много хора да карат мотори. Но ако искате да карате бързо и безопасно, трябва да научите повече за скачането от само времето прекарано във въздуха.
ТЕХНИКА
УМЕНИЯ В ПРЕСЕЧЕНА МЕСТНОСТ
КАЛНА/МОЧУРЛИВА/ПЕСЪЧЛИВА ПОЧВА
Изберете добра линия, която предлага най-добро сцепление. Навлезте в калта в стояща атакуваща позиция, но се облегнете леко назад за да не се вкопае предното колело. Дръжте високи обороти и опитайте да поддържате известна скорост и импулс.
Ако заседнете, слезте бързо и избутайте мотора на 1ва скорост на ниски обороти.
СПУСКАНИЯ
ИЗКАЧВАНИЯ
Издърпайте задницата на мотора докато мотора легне напреки, със седалка сочеща върха на хълма. Застанете от горната страна на мотора, тъй като е по-лесно да се вдигне оттам, и го изправете. Или избутайте мотора до долу, или се качете на него и го закарайте до долу. (Внимавайте за други водачи).
КАРАНЕ ПО ПЪТЕКА
Използвайте наведената стояща атакуваща позиция и винаги оглеждайте пътеката 20м напред, за да можете да изберете най добрата линия и да реагирате на трупи, насипи и други водачи. В завоите подавайте и отнемайте газта плавно. За да преминете трупи, облегнете се назад, вдигнете предницата, затворете газта и пренесете тежестта си напред за да улесните преминаването на задното колело през дървото. Намалете налягането на гумите до 0,75 атм. ако пътеката е много хлъзгава. Обмислете използването на подсилени вътрешни гуми (heavy duty tubes), предпазител за ауспуха (pipe guard) и предпазители за ръцете (hand guards).
ФИТНЕС ТРЕНИРОВКИ
Карането на офроуд мотор изисква голямо физическо усилие. Трябва да развиете издръжливост в краката, ръцете и гърба (практически всички мускули) както и да имате добро дишане. Така че определено трябва да се заемете с някакви тренировки.
Някои подходящи дейности включват:
ПЛАНИНСКОТО КОЛОЕЗДЕНЕ предлага чудесна тренировка за краката и сърдечно-съдовата система, но не развива така добре горната част на тялото (освен ако не носите велосипеда си през неравен терен или ако се спускате по неравен терен)!
Опитвайте се да тренирате поне 3 пъти седмично с продължителност 30-60 минути. Напрягайте се дотолкова, че да почувствате дискомфорт, но не и болка.
* Младите хора не трябва да тренират с тежести преди тялото им да се е развило!
ХРАНЕНЕ... зареждане на тялото!
Разбирането на храненето не е трудно. Най-просто е да мислите за тялото си като за мотор, който има нужда от гориво, искра и охладителна система. Най-доброто гориво за вашето тяло са въглехидратите, каквито са хлябът, картофите, зърнените култури и плодовете. Погледнете следното сравнение между двигателя и човешкото тяло.
ФУНКЦИЯ----------------------------------------ДВИГАТЕЛ---------------------------ТЯЛО
ЕНЕРГИЯ------------------------------------------БЕНЗИН-------------------------------ВЪГЛЕХИДРАТИ
СТАРТИРАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ФУНКЦИЯ--------СВЕЩ---------------------------------ПРОТЕИНИ И ВИТАМИНИ
СТРУКТУРА---------------------------------------РАМКА--------------------------------МИНЕРАЛИ
СМАЗВАНЕ И ОХЛАЖДАНЕ-------------------------МАСЛО И ОХЛАДИТЕЛНА ТЕЧНОСТ----ВОДА
Както вашият мотор няма да работи добре с некачествено гориво, така и вашето собствено тяло няма да се представя добре, яко някой от източниците на гориво е недостатъчен.
ХРАНЕНЕ
Най-големият проблем, който срещат много хора е липсата на течности, което води до дехидратация. При интензивни тренировки, може да се загубят до 3 литра течности на час. Достатъчна е загуба на 1% от телесното тегло причинена от загубата на течности, за да се влошат резултатите ви. Симптомите на дехидратацията (липсата на течности) включват главоболие, нарушено зрение, крампи (мускулни схващания), дезориентация и изтощение и може да има сериозни последици като удар и смърт. Трябва да пиете преди да сте ожаднели!
МИТОВЕ ЗА ХРАНЕНЕТО
ТРЕНИРОВКА НА УМА
Вашият ум играе огромна роля във вашето каране. Вашето настроение, концентряция, мисли и т.н. имат голямо влияние – и положително, и отрицателно.
ЗАПАЗЕТЕ СПОКОЙСТВИЕ ПРЕДИ ГОЛЯМО СЪБИТИЕ
Много водачи стават неспокойни преди състезание, особено преди голямо такова. Симптомите на нервността включват чувство на слабост и умора, приток на адреналин и несправедливо третиране на околните. Това са някои ефективни методи да се успокоите и да се представите добре:
Запазването на концентрацията е един от най-важните психологически аспекти на спортното представяне. Това са методи за поддържане на концентрацията при каране:
Голяма част от спортната психология се свежда до ЗДРАВАТА ПСИХИКА. Това е способността да контролираш собствения си ум, да останеш позитивен и фокусиран независимо от това какво се случва. Трябва да станете психически устойчива единица. Влезте в главата си. Веднъж щом постигнете постоянна положителна, „никога-не-се-предавай”, „давай-100%-от-себе-си” настройка, винаги ще се справяте отлично.
ПОЛОЖИТЕЛНО МИСЛЕНЕ И ВИЗУАЛИЗАЦИЯ
Преди да направите скок или да минете през дълбока бразда, си представете как го правите перфектно. Изпълнете ума си с правилната картина и в повечето случаи тялото ви ще я последва. Мислете негативно и по всяка вероятност ще паднете.
ОБОБЩЕНИЕ
Карането на офроуд мотор е несравнимо. Вълнението от завиването или адреналина на стартовата линия ни кара да продължаваме да се занимаваме с този спорт. Надявам се, че това ръководство ще ви помогне да карате по-добре, може би по-бързо и със сигурност с повече контрол.
Nick Reader
Оригиналът можете да намерите тук:
http://www.motorcyclingnz.co.nz/download/coach_tips.pdf
Със сигурност някои съвети, като например тези за храненето, не са приложими винаги и за всеки, но са една добра отправна точка. Други пък, като психологическата настройка, са еднакво валидни както за състезател, който се готви за старт, така и за някой, който се готви да се качи за първи път на мотора си.
Освен това, често пъти хората като понатрупат опит, започват да забравят какво е да си бил новак и не успяват да дадат съвет търпеливо и по най-разбираемия начин. Неща, които за опитния са станали ясни по подразбиране и понякога дори не се сещат за тях, далеч не са такива за човек, който едва сега започва.
Не претендирам за абсолютна точност в превода, за което разчитам на по-мъдрите и опитните да внесат корекции където е необходимо. (Само се надявам това да не се превърне в арена на дребни спорове от типа "на мен пък ми е по-удобно да си държа съединителя с един пръст, а не с два" и т.н.)
Приятно четене
ОФРОУД КАРАНЕ - ТЕХНИКИ И СЪВЕТИ
КАК ДА КАРАМЕ ПО-ПЛАВНО, ПО-БЪРЗО И ПО-БЕЗОПАСНО
КАКВО ДА ЯДЕМ, ПИЕМ И КАК ДА МИСЛИМ
ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ
Винаги носете подходяща предпазна екипировка. Добре пасващата каска е жизнено важна. Твърдите ботуши са препоръчителни, както и ръкавици и очила.
Ако карате редовно, трябва да имате добра, неповредена каска покриваща лицето, очила, ръкавици, гръден протектор, блуза и панталон (или костюм), налакътници, наколенки и ботуши.
За вас е удоволствие да карате мотора си, но имайте предвид, че моторите може да безпокоят другите и да замърсяват околната среда.
Помнете, че отнема дълго време да се научите да карате добре, но ако използвате техниките от това ръководство, ще станете по-добър водач по-скоро и с по-малко падания.
ПОДГОТОВКА НА ОФРОУД МОТОЦИКЛЕТА
Не е нужно да имате най-лъскавия и скъп мотоциклет, но той трябва да бъде добре подготвен. Лоша настройка на мотора влияе зле на техниката ви на каране и на безопасността.
КОРМИЛО: Кормилото трябва да бъде малко по-широко от раменете ви и не трябва да е огънато. Тясното кормило води до нестабилност на предницата. Когато погледнете отгоре, напречникът (crossbar) и самото кормило трябва да са успоредни с коловете на предния амортисьор. Ръкохватките трябва да са позиционирани така, че да не пречат на краката и коленете ви когато завивате. Да имате широко кормило, което е в една линия с предния амортисьор, улеснява стила на каране с вдигнати лакти, който топ-състезателите използват.
ЛОСТЧЕТА: Лостчетата трябва да бъдат поставени така, че когато седите или стоите на мотора в “атакуваща позиция”, ръцете и китките ви да образуват права линия с ръкохватката и лостчето. Този ъгъл е около 30 градуса надолу от хоризонталната равнина на ръкохваките. Свалянето на лостчетата по-ниско помага да държите лактите си високо.
ХЛАБАВО ПОСТАВЯНЕ: Лостчетата трябва да бъдат монтирани на ръкохватките леко хлабаво, за да може при падане да се извъртят, а не да се счупят.
ЛЕКОТА НА ЛОСТЧЕТАТА: Трябва да можете да дръпнете лостчетата на съединителя и спирачката около 5-10мм преди да зацепят. Това предотвратява неволното натискане на съединителя и помага да се предотврати умората в предмишниците.
РЪКОХВАТКИ: Трябва да залепите и застопорите ръкохватките, за да предотвратите изплъзването им докато карате. Много хора използват ръкохватки без шарка, за да избегнат появата на пришки. Сменете ръкохватките, когато се износят.
ЗАДНА СПИРАЧКА И ПРЕВКЛЮЧВАТЕЛ НА СКОРОСТИТЕ: И двата лоста трябва да бъдат поставени така, че да стоят успоредно на степенките и земята. Спирачката трябва да е настроена така, че да зацепва, след като е натисната с 1см.
НАЛЯГАНЕ В ГУМИТЕ: При постоянно ниско налягане в гумите рискувате да спукате гума. Ако налягането е твърде високо, задното ви колело ще се върти без да може да получи сцепление. Трябва да поддържате налягане 0,75-0,95 атмосфери и в предната, и в задната гума. В дъждовно време свалете налягането до 0,75 атм. На твърд, скалист терен, поддържайте налягане 0,95 атм.
ОКАЧВАНЕ: При офроуда има много друсане, така че правилната настройка на окачването е много важна. Ако се състезавате, окачването ви трябва да бъде обслужвано от квалифицирано лице най-малко на всеки 6 месеца.
УВИСВАНЕ НА ОКАЧВАНЕТО: Окачването ви трябва да е настроено така, че да увисва (sag) до определена степен, когато седнете на мотора. На стандартен мотокрос или ендуро мотоциклет, мотоциклета трябва да увисва 25мм под собственото си тегло и 95мм, когато седнете. Използвайте като мярка разстоянието от болта на задния мост (axle bolt) до болта на седалката (seat bolt), за да определите точността на увисването.
ВИСОЧИНА НА ВИЛКАТА: Количеството от горния край на амортисьора, което се подава от горния тройник (fork holder) влияе на поведението на мотора. Ако амортисьора се показва повече, означава, че предницата на мотора е снижена, вследствие на което мотора завива по-бързо, но е по-нестабилен при високи скорости по неравен терен. Ако горния край на амортисьора е на нивото на тройника, предницата на мотора е повдигната, което го прави по-стабилен, но завива по-бавно.
СТЕПЕНКИ: Ъгълът на степенките е много важен за доброто каране. Степенките увисват от външната страна след дълга употреба. Външната страна на степенките трябва да е повдигната нагоре, когато ги погледнете отпред или отзад. За да постигнете това, свалете степенката и поставете малко заварка в основата, от вътрешната страна на степенката. Когато степенките са насочени нагоре, това помага да залепите коленете си за свръзката между седалката и резервоара, както правят бързите водачи.
ПОЗИЦИЯ НА ТЯЛОТО
Правилната позиция на тялото е в основата на доброто каране. Точно както когато правите мотоциклет започвате от рамката, така и когато се учите да карате по-добре започвате с вашата рамка – тялото ви.
Приемете гърба си като част от рамката на мотоциклета, а ръцете и краката си като окачване.
Има две основни положения на тялото при офроуд каране:
Стоящата и Седящата Атакуващи позиции.
1. СТОЯЩА АТАКУВАЩА ПОЗИЦИЯ
- Неравна почва
- Изкачване по наклон
- Спускане по наклон
- Широки завои
- Скачане
2. Стиснете седалката с колене
3. Вдигнете лактите така, че ръцете ви да са успоредни с предните амортисьори
4. Дръжте главата си над кормилото
5. Гледайте напред
2. СЕДЯЩА АТАКУВАЩА ПОЗИЦИЯ
- Завиване
- Старт
2. Леко се наведете и облегнете напред
3. Вдигнете лактите така, че ръцете ви да са успоредни с предните амортисьори
4. Дръжте главата си на педя и половина над кормилото
5. Стиснете седалката/резервоара с крака
6. Дръжте по два пръста на съединителя и предната спирачка
7. Гледайте напред
СЪВЕТ
Когато нямате сцепление, плъзнете задните си части към средата на седалката. Това увеличава теглото върху задната гума. Дръжте главата си над кормилото за да запазите сцеплението на предницата.
ОБЩИ СЪВЕТИ ЗА ПОЛОЖЕНИЕТО НА ТЯЛОТО
- Удвоете ефекта от окачването – изправете се
- Придържането към центъра намалява напрежението на тялото и балансира сцеплението на предницата и задницата
- Винаги дръжте мотора с коленете
- Отпускайте захвата на ръкохватките когато ви е възможно
- Винаги гледайте напред, не надолу
Мотоциклетът е превозно средство с активен водач, което означава, че трябва да движите тялото си за да контролирате мотоциклета.
Да не се движите или да се движите неправилно може да наруши сцеплението, разстрои окачването и да ви умори наистина бързо. Научете се да се движите на мотоциклета и ще откриете едно безопасно, плавно и бързо каране.
СТОЕЖ - СЕДЕЖ
Много е важно да се движите плавно между ставането и сядането за да запазите баланса на тежестта си на мотоциклета.
За да се придвижите от седяща атакуваща позиция към стояща атакуваща позиция, просто изпъвайте краката си докато застанете прави на мотоциклета с леко свити колене.
За да се придвижите от стояща атакуваща позиция към седяща атакуваща позиция, едновременно седнете и се плъзнете напред докато не седнете колкото може по-напред.
ЗАБЕЛЕЖЕТЕ, че главата и раменете остават в една и съща позиция, независимо дали стоите или седите. Само позицията на краката и задните ви части се променя. Главата ви трябва да бъде на една ръка (от лакътя до китката) разстояние от кормилото през цялото време. Лактите ви трябва да са вдигнати за повече сила и стабилност.
ЦЕНТЪР НА ТЕЖЕСТТА
Има една въображаема точка от вашето тяло, около която тежестта ви е равномерно разпределена. Тази точка, наречена център на тежестта (ЦТ) се намира точно пред стомаха ви. По същия начин и вашият мотоциклет има подобна точка около центъра на двигателя. Контролът над мотоциклета е силно свързан с това в какво отношение един спрямо друг са двата ЦТ.
Колкото по-близо постави ЦТ си водача до ЦТ на мотоциклета, толкова по-стабилен, управляем и балансиран ще бъде той. Затова повечето топ-състезатели тренират с мотоциклетите си като главата им е над ръкохватките.
Често срещана грешка, особено при офроудърите, е че водачите сядат твърде назад върху машините си. Това означава, че техния ЦТ и тегло се падат зад ЦТ на мотоциклета. По този начин водачът претоварва задното окачване, напряга ръцете и мускулите на гърба си (което води до умора на предмишниците) и нарушава сцеплението на гумите.
СИЛИ НА СПИРАНЕ, ЗАВИВАНЕ И УСКОРЕНИЕ
За да противостои на силите на ускорението, водачът трябва да премести своя ЦТ напред. За да противостои на силите на намаляване на скоростта, водачът трябва да премести своя ЦТ назад. Това важи както за ускоряване/спиране, така и за изкачване/спускане по наклон.
СНИЖАВАНЕ
Колкото по-ниско е ЦТ на тялото, толкова по-стабилни са и мотора, и водача. Водач, наведен ниско над мотора, е много по-малко вероятно да бъде отхвърлен настрани при завой. При снижаване се намалява ефекта на махалото.
ТЕЖЕСТ ВЪРХУ ВЪНШНАТА СТЕПЕНКА
С цел да се получи максимално сцепление, водачът трябва да прилага натиск върху външната степенка.
ЗАВИВАНЕ
Завоите печелят състезанието! Всеки може да е бърз на прав участък. Но ако можете да спестите 1/4 секунда на всеки завой, това се равнява на 2-3 позиции по-нагоре в края на състезанието.
ТЕХНИКА
- Влизайте в завоя в стояща атакуваща позиция по линията даваща най-добро “вливане” в завоя.
- Натиснете спирачката колкото можете по-силно.
- Преминете на по-ниска предавка. Изберете предавка, която ще ви позволи преминаването на част от следващата права.
- След прекратяване на спирането, точно преди средата на завоя, седнете плавно в седяща атакуваща позиция.
- Щом седнете, плавно подайте газ с едно движение
- Станете колкото може по-скоро след излизане от завоя
- Помнете, че мотора трябва да е наклонен преди да седнете
- Помнете, че трябва да седнете точно преди апекса (средата) на завоя
- Бавни кръгове на 1ва скорост
- Осморки, зиг-заг около препятствия, завиване в изправено положение
- Трябва да бъдете много точни при влизането в набразден завой
- Много е важно да се изравните с браздата за да влезете плавно в нея
- Накланяйте се с мотора, вместо да накланяте мотора под себе си.
- Вдигнете високо вътрешния крак, за да не се влачи по земята.
СКАЧАНЕ
Поренето на въздуха е невероятно чувство и е причината много хора да карат мотори. Но ако искате да карате бързо и безопасно, трябва да научите повече за скачането от само времето прекарано във въздуха.
ТЕХНИКА
- Повечето скокове започват от седяща атакуваща позиция.
- Изберете гладко място, от което да започнете скока.
- Уверете се, че мотора е в “съществения” интервал на мощността, в момента, в който стигнете началото на скока
- Стиснете здраво мотора с крака
- Леко подайте газ докато се отделяте от земята
- Не бутайте или дърпайте мотора докато се отделяте от земята. Просто оставете окачването да се свие и отскочи свободно.
- Винаги гледайте напред
УМЕНИЯ В ПРЕСЕЧЕНА МЕСТНОСТ
КАЛНА/МОЧУРЛИВА/ПЕСЪЧЛИВА ПОЧВА
Изберете добра линия, която предлага най-добро сцепление. Навлезте в калта в стояща атакуваща позиция, но се облегнете леко назад за да не се вкопае предното колело. Дръжте високи обороти и опитайте да поддържате известна скорост и импулс.
Ако заседнете, слезте бързо и избутайте мотора на 1ва скорост на ниски обороти.
СПУСКАНИЯ
- Огледайте се отгоре за добра плавна линия
- Пренесете тежестта си възможно най-назад.
- Използвайте и двете спирачки за да намалите скоростта.
- Стиснете здраво мотора с вътрешната част на краката си.
- Оставете двигателя да работи, особено ако карате четиритактова машина, която има спирачен момент на двигателя
ИЗКАЧВАНИЯ
- При хълмовете в мотокроса - изправете се, погледнете напред и атакувайте хълма. Бъдете в стояща атакуваща позиция.
- При каране по пътека - опитайте се да изберете добра линия още докато сте достатъчно далече от хълма.
- Преминете на по-ниска предавка, когато оборотите паднат и/или използвайте съединителя
- Винаги гледайте напред
Издърпайте задницата на мотора докато мотора легне напреки, със седалка сочеща върха на хълма. Застанете от горната страна на мотора, тъй като е по-лесно да се вдигне оттам, и го изправете. Или избутайте мотора до долу, или се качете на него и го закарайте до долу. (Внимавайте за други водачи).
КАРАНЕ ПО ПЪТЕКА
Използвайте наведената стояща атакуваща позиция и винаги оглеждайте пътеката 20м напред, за да можете да изберете най добрата линия и да реагирате на трупи, насипи и други водачи. В завоите подавайте и отнемайте газта плавно. За да преминете трупи, облегнете се назад, вдигнете предницата, затворете газта и пренесете тежестта си напред за да улесните преминаването на задното колело през дървото. Намалете налягането на гумите до 0,75 атм. ако пътеката е много хлъзгава. Обмислете използването на подсилени вътрешни гуми (heavy duty tubes), предпазител за ауспуха (pipe guard) и предпазители за ръцете (hand guards).
ФИТНЕС ТРЕНИРОВКИ
Карането на офроуд мотор изисква голямо физическо усилие. Трябва да развиете издръжливост в краката, ръцете и гърба (практически всички мускули) както и да имате добро дишане. Така че определено трябва да се заемете с някакви тренировки.
Някои подходящи дейности включват:
- Да карате мотоциклета си
- Да карате планински велосипед
- Колоездене
- Плуване
- Тичане
- Плаване с каяк
- Водни ски
- Уейкбординг
- Сърфинг
ПЛАНИНСКОТО КОЛОЕЗДЕНЕ предлага чудесна тренировка за краката и сърдечно-съдовата система, но не развива така добре горната част на тялото (освен ако не носите велосипеда си през неравен терен или ако се спускате по неравен терен)!
Опитвайте се да тренирате поне 3 пъти седмично с продължителност 30-60 минути. Напрягайте се дотолкова, че да почувствате дискомфорт, но не и болка.
* Младите хора не трябва да тренират с тежести преди тялото им да се е развило!
ХРАНЕНЕ... зареждане на тялото!
Разбирането на храненето не е трудно. Най-просто е да мислите за тялото си като за мотор, който има нужда от гориво, искра и охладителна система. Най-доброто гориво за вашето тяло са въглехидратите, каквито са хлябът, картофите, зърнените култури и плодовете. Погледнете следното сравнение между двигателя и човешкото тяло.
ФУНКЦИЯ----------------------------------------ДВИГАТЕЛ---------------------------ТЯЛО
ЕНЕРГИЯ------------------------------------------БЕНЗИН-------------------------------ВЪГЛЕХИДРАТИ
СТАРТИРАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ФУНКЦИЯ--------СВЕЩ---------------------------------ПРОТЕИНИ И ВИТАМИНИ
СТРУКТУРА---------------------------------------РАМКА--------------------------------МИНЕРАЛИ
СМАЗВАНЕ И ОХЛАЖДАНЕ-------------------------МАСЛО И ОХЛАДИТЕЛНА ТЕЧНОСТ----ВОДА
Както вашият мотор няма да работи добре с некачествено гориво, така и вашето собствено тяло няма да се представя добре, яко някой от източниците на гориво е недостатъчен.
ХРАНЕНЕ
- Яжте редовно на малки порции, съдържащи предимно въглехидратна храна – картофи, плодове, хляб, зърнени култури, спагети, ориз, паста
- Избягвайте твърде мазните храни
- Избягвайте млечните храни преди каране (стомаха може да се разстрои)
- Опитвайте се да ядете в деня на карането, дори това да е само банан
- Пийте в големи количества, особено при ендуро събития и в горещи дни
- Пийте вода, плодови сокове или спортни напитки (разредени 50%)
- Яжте и пийте след събитието, за да напълните енергийните си резерви за бързо възстановяване
Най-големият проблем, който срещат много хора е липсата на течности, което води до дехидратация. При интензивни тренировки, може да се загубят до 3 литра течности на час. Достатъчна е загуба на 1% от телесното тегло причинена от загубата на течности, за да се влошат резултатите ви. Симптомите на дехидратацията (липсата на течности) включват главоболие, нарушено зрение, крампи (мускулни схващания), дезориентация и изтощение и може да има сериозни последици като удар и смърт. Трябва да пиете преди да сте ожаднели!
МИТОВЕ ЗА ХРАНЕНЕТО
- ЛИПСАТА НА СОЛ ПРИЧИНЯВА КРАМПИ! Вероятно в чести случаи е така. Обикновено крампи се получават при многократно повторение на определено мускулно действие или липсата на течности.
- ТРЯБВА ДА ПИЕТЕ САМО КОГАТО СТЕ ЖАДНИ! Грешно!! Жаждата се чувства след като организма вече се нуждае от течност.
- СПОРТНИТЕ НАПИТКИ ПОДСИЛВАТ ПРЕДСТАВЯНЕТО! Понякога! В особени случаи, като ендуро събития, спортните напитки може да са от помощ.
- ОБИКНОВЕНИТЕ ВОДАЧИ НЯМАТ НУЖА ОТ ПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ. Отново грешно!! Хората, които карат за развлечение имат също толкова нужда от правилно хранене, колкото и световните шампиони, защото и често не са в такава добра форма!
ТРЕНИРОВКА НА УМА
Вашият ум играе огромна роля във вашето каране. Вашето настроение, концентряция, мисли и т.н. имат голямо влияние – и положително, и отрицателно.
ЗАПАЗЕТЕ СПОКОЙСТВИЕ ПРЕДИ ГОЛЯМО СЪБИТИЕ
Много водачи стават неспокойни преди състезание, особено преди голямо такова. Симптомите на нервността включват чувство на слабост и умора, приток на адреналин и несправедливо третиране на околните. Това са някои ефективни методи да се успокоите и да се представите добре:
- Увереност: положително самовнушение
- Превръщане на страха във вълнение. Физиологичните симптоми на страха са много сходни с тези на вълнението. Казвайте си: „Много съм развълнуван от това предизвикателство!”
- Омаловажете важността на събитието. Преструвайте се, че събитието е само на клубно ниво.
- Дръжте се заети. Проверете си мотора, подгответе си екипировката, пообиколете трасето.
- Слушайте лека релаксираща музика
Запазването на концентрацията е един от най-важните психологически аспекти на спортното представяне. Това са методи за поддържане на концентрацията при каране:
- ТУК И СЕГА: Изтласкайте всичките си мисли към непосредственото предизвикателство. Нищо друго. Само предстоящите 2 секунди от карането.
- САМОВНУШЕНИЕ/КЛЮЧОВИ ДУМИ: Използвайте думи като „атакувай”, „фокусирай се”, „спокойно”, за да подпомогнете концентрирането си върху карането.
Голяма част от спортната психология се свежда до ЗДРАВАТА ПСИХИКА. Това е способността да контролираш собствения си ум, да останеш позитивен и фокусиран независимо от това какво се случва. Трябва да станете психически устойчива единица. Влезте в главата си. Веднъж щом постигнете постоянна положителна, „никога-не-се-предавай”, „давай-100%-от-себе-си” настройка, винаги ще се справяте отлично.
ПОЛОЖИТЕЛНО МИСЛЕНЕ И ВИЗУАЛИЗАЦИЯ
Преди да направите скок или да минете през дълбока бразда, си представете как го правите перфектно. Изпълнете ума си с правилната картина и в повечето случаи тялото ви ще я последва. Мислете негативно и по всяка вероятност ще паднете.
ОБОБЩЕНИЕ
Карането на офроуд мотор е несравнимо. Вълнението от завиването или адреналина на стартовата линия ни кара да продължаваме да се занимаваме с този спорт. Надявам се, че това ръководство ще ви помогне да карате по-добре, може би по-бързо и със сигурност с повече контрол.
Nick Reader
Оригиналът можете да намерите тук:
http://www.motorcyclingnz.co.nz/download/coach_tips.pdf
Коментар