Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Първи стъпки в офроуда

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Първи стъпки в офроуда

    Преведох една статия с основни техники и съвети свързани с мотокрос и офроуд карането. Направих го не защото е нещо ново, а защото смятам, че е полезно за всеки начинаещ да може да намери кратка, но съществена информация събрана на едно място - аз поне, тепърва прохождайки в офроуда, високо оценявам това.
    Със сигурност някои съвети, като например тези за храненето, не са приложими винаги и за всеки, но са една добра отправна точка. Други пък, като психологическата настройка, са еднакво валидни както за състезател, който се готви за старт, така и за някой, който се готви да се качи за първи път на мотора си.

    Освен това, често пъти хората като понатрупат опит, започват да забравят какво е да си бил новак и не успяват да дадат съвет търпеливо и по най-разбираемия начин. Неща, които за опитния са станали ясни по подразбиране и понякога дори не се сещат за тях, далеч не са такива за човек, който едва сега започва.

    Не претендирам за абсолютна точност в превода, за което разчитам на по-мъдрите и опитните да внесат корекции където е необходимо. (Само се надявам това да не се превърне в арена на дребни спорове от типа "на мен пък ми е по-удобно да си държа съединителя с един пръст, а не с два" и т.н.)

    Приятно четене


    ОФРОУД КАРАНЕ - ТЕХНИКИ И СЪВЕТИ


    КАК ДА КАРАМЕ ПО-ПЛАВНО, ПО-БЪРЗО И ПО-БЕЗОПАСНО
    КАКВО ДА ЯДЕМ, ПИЕМ И КАК ДА МИСЛИМ

    ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ

    Винаги носете подходяща предпазна екипировка. Добре пасващата каска е жизнено важна. Твърдите ботуши са препоръчителни, както и ръкавици и очила.
    Ако карате редовно, трябва да имате добра, неповредена каска покриваща лицето, очила, ръкавици, гръден протектор, блуза и панталон (или костюм), налакътници, наколенки и ботуши.

    За вас е удоволствие да карате мотора си, но имайте предвид, че моторите може да безпокоят другите и да замърсяват околната среда.

    Помнете, че отнема дълго време да се научите да карате добре, но ако използвате техниките от това ръководство, ще станете по-добър водач по-скоро и с по-малко падания.


    ПОДГОТОВКА НА ОФРОУД МОТОЦИКЛЕТА
    Не е нужно да имате най-лъскавия и скъп мотоциклет, но той трябва да бъде добре подготвен. Лоша настройка на мотора влияе зле на техниката ви на каране и на безопасността.

    КОРМИЛО: Кормилото трябва да бъде малко по-широко от раменете ви и не трябва да е огънато. Тясното кормило води до нестабилност на предницата. Когато погледнете отгоре, напречникът (crossbar) и самото кормило трябва да са успоредни с коловете на предния амортисьор. Ръкохватките трябва да са позиционирани така, че да не пречат на краката и коленете ви когато завивате. Да имате широко кормило, което е в една линия с предния амортисьор,
    улеснява стила на каране с вдигнати лакти, който топ-състезателите използват.

    ЛОСТЧЕТА
    : Лостчетата трябва да бъдат поставени така, че когато седите или стоите на мотора в “атакуваща позиция”, ръцете и китките ви да образуват права линия с ръкохватката и лостчето. Този ъгъл е около 30 градуса надолу от хоризонталната равнина на ръкохваките. Свалянето на лостчетата по-ниско помага да държите лактите си високо.

    ХЛАБАВО ПОСТАВЯНЕ
    : Лостчетата трябва да бъдат монтирани на ръкохватките леко хлабаво, за да може при падане да се извъртят, а не да се счупят.

    ЛЕКОТА НА ЛОСТЧЕТАТА: Трябва да можете да дръпнете лостчетата на съединителя и спирачката около 5-10мм преди да зацепят. Това предотвратява неволното натискане на съединителя и помага да се предотврати умората в предмишниците
    .

    РЪКОХВАТКИ:
    Трябва да залепите и застопорите ръкохватките, за да предотвратите изплъзването им докато карате. Много хора използват ръкохватки без шарка, за да избегнат появата на пришки. Сменете ръкохватките, когато се износят.

    ЗАДНА СПИРАЧКА И ПРЕВКЛЮЧВАТЕЛ НА СКОРОСТИТЕ
    : И двата лоста трябва да бъдат поставени така, че да стоят успоредно на степенките и земята. Спирачката трябва да е настроена така, че да зацепва, след като е натисната с 1см.

    НАЛЯГАНЕ В ГУМИТЕ: При постоянно ниско налягане в гумите рискувате да спукате гума. Ако налягането е твърде високо, задното ви колело ще се върти без да може да получи сцепление. Трябва да поддържате налягане 0,75-0,95 атмосфери и в предната, и в задната гума. В дъждовно време свалете налягането до 0,75 атм. На твърд, скалист терен, поддържайте налягане 0,95 атм
    .

    ОКАЧВАНЕ
    : При офроуда има много друсане, така че правилната настройка на окачването е много важна. Ако се състезавате, окачването ви трябва да бъде обслужвано от квалифицирано лице най-малко на всеки 6 месеца.

    УВИСВАНЕ НА ОКАЧВАНЕТО
    : Окачването ви трябва да е настроено така, че да увисва (sag) до определена степен, когато седнете на мотора. На стандартен мотокрос или ендуро мотоциклет, мотоциклета трябва да увисва 25мм под собственото си тегло и 95мм, когато седнете. Използвайте като мярка разстоянието от болта на задния мост (axle bolt) до болта на седалката (seat bolt), за да определите точността на увисването.

    ВИСОЧИНА НА ВИЛКАТА: Количеството от горния край на амортисьора, което се подава от горния тройник (fork holder) влияе на поведението на мотора. Ако амортисьора се показва повече, означава, че предницата на мотора е снижена, вследствие на което мотора завива по-бързо, но е по-нестабилен при високи скорости по неравен терен. Ако горния край на амортисьора е на нивото на тройника
    , предницата на мотора е повдигната, което го прави по-стабилен, но завива по-бавно.

    СТЕПЕНКИ: Ъгълът на степенките е много важен за доброто каране. Степенките увисват от външната страна след дълга употреба. Външната страна на степенките трябва да е повдигната нагоре, когато ги погледнете отпред или отзад. За да постигнете това, свалете степенката и поставете малко заварка в основата, от
    вътрешната страна на степенката. Когато степенките са насочени нагоре, това помага да залепите коленете си за свръзката между седалката и резервоара, както правят бързите водачи.


    ПОЗИЦИЯ НА ТЯЛОТО
    Правилната позиция на тялото е в основата на доброто каране. Точно както когато правите мотоциклет започвате от рамката, така и когато се учите да карате по-добре започвате с вашата рамка – тялото ви.
    Приемете гърба си като част от рамката на мотоциклета, а ръцете и краката си като окачване.


    Има две основни положения на тялото при офроуд каране:
    Стоящата и Седящата Атакуващи позиции.

    1. СТОЯЩА АТАКУВАЩА ПОЗИЦИЯ
    • Неравна почва
    • Изкачване по наклон
    • Спускане по наклон
    • Широки завои
    • Скачане
    1. Стойте наведени над мотора с леко свити колене
    2. Стиснете седалката
    с колене
    3. Вдигнете лактите така, че ръцете ви да са успоредни с предните амортисьори

    4. Дръжте главата си над кормилото
    5. Гледайте напред


    2. СЕДЯЩА АТАКУВАЩА ПОЗИЦИЯ
    • Завиване
    • Старт
    1. Седнете колкото можете по-напред
    2. Леко се наведете и облегнете напред
    3. Вдигнете лактите така, че ръцете ви да са успоредни с предните амортисьори

    4. Дръжте главата си на педя и половина над кормилото
    5. Стиснете седалката/резервоара с крака
    6. Дръжте
    по два пръста на съединителя и предната спирачка
    7. Гледайте напред

    СЪВЕТ
    Когато нямате сцепление, плъзнете задните си части към средата на седалката. Това увеличава теглото върху задната гума. Дръжте главата си над кормилото за да запазите сцеплението на предницата.

    ОБЩИ СЪВЕТИ ЗА ПОЛОЖЕНИЕТО НА ТЯЛОТО
    • Удвоете ефекта от окачването – изправете се
    • Придържането към центъра намалява напрежението на тялото и балансира сцеплението на предницата и задницата
    • Винаги дръжте мотора с коленете
    • Отпускайте захвата на ръкохватките когато ви е възможно
    • Винаги гледайте напред, не надолу
    ДВИЖЕНИЕ НА ТЯЛОТО
    Мотоциклетът е превозно средство с активен водач, което означава, че трябва да движите тялото си за да контролирате мотоциклета.
    Да не се движите или да се движите неправилно може да наруши сцеплението, разстрои окачването и да ви умори наистина бързо. Научете се да се движите на мотоциклета и ще откриете едно безопасно, плавно и бързо каране.

    СТОЕЖ - СЕДЕЖ
    Много е важно да се движите плавно между ставането и сядането за да запазите баланса на тежестта си на мотоциклета.
    За да се придвижите от седяща атакуваща позиция към стояща атакуваща позиция, просто изпъвайте краката си докато застанете прави на мотоциклета с леко свити колене.
    За да се придвижите от стояща атакуваща позиция към седяща атакуваща позиция, едновременно седнете и се плъзнете напред докато не седнете колкото може по-напред.
    ЗАБЕЛЕЖЕТЕ, че главата и раменете остават в една и съща позиция, независимо дали стоите или седите. Само позицията на краката и задните ви части се променя. Главата ви трябва да бъде на една ръка (от лакътя до китката) разстояние от кормилото през цялото време. Лактите ви трябва да са вдигнати за повече сила и стабилност.

    ЦЕНТЪР НА ТЕЖЕСТТА
    Има една въображаема точка от вашето тяло, около която тежестта ви е равномерно разпределена. Тази точка, наречена център на тежестта (ЦТ) се намира точно пред стомаха ви. По същия начин и вашият мотоциклет има подобна точка около центъра на двигателя. Контролът над мотоциклета е силно свързан с това в какво отношение един спрямо друг са двата ЦТ.
    Колкото по-близо постави ЦТ си водача до ЦТ на мотоциклета, толкова по-стабилен, управляем и балансиран ще бъде той. Затова повечето топ-състезатели тренират с мотоциклетите си като главата им е над ръкохватките.
    Често срещана грешка, особено при офроудърите, е че водачите сядат твърде назад върху машините си. Това означава, че техния ЦТ и тегло се падат зад ЦТ на мотоциклета. По този начин водачът претоварва задното окачване, напряга ръцете и мускулите на гърба си (което води до умора на предмишниците
    ) и нарушава сцеплението на гумите.

    СИЛИ НА СПИРАНЕ, ЗАВИВАНЕ И УСКОРЕНИЕ

    За да противостои на силите на ускорението, водачът трябва да премести своя ЦТ напред. За да противостои на силите на намаляване на скоростта, водачът трябва да премести своя ЦТ назад. Това важи както за ускоряване/спиране, така и за изкачване/спускане по наклон.

    СНИЖАВАНЕ
    Колкото по-ниско е ЦТ на тялото, толкова по-стабилни са и мотора, и водача. Водач, наведен ниско над мотора, е много по-малко вероятно да бъде отхвърлен настрани при завой. При снижаване се намалява ефекта на махалото.

    ТЕЖЕСТ ВЪРХУ ВЪНШНАТА СТЕПЕНКА

    С цел да се получи максимално сцепление, водачът трябва да прилага натиск върху външната степенка.


    ЗАВИВАНЕ
    Завоите печелят състезанието! Всеки може да е бърз на прав участък. Но ако можете да спестите 1/4 секунда на всеки завой, това се равнява на 2-3 позиции по-нагоре в края на състезанието.

    ТЕХНИКА
    • Влизайте в завоя в стояща атакуваща позиция по линията даваща най-добро “вливане” в завоя.
    • Натиснете спирачката колкото можете по-силно.
    • Преминете на по-ниска предавка. Изберете предавка, която ще ви позволи преминаването на част от следващата права.
    • След прекратяване на спирането, точно преди средата на завоя, седнете плавно в седяща атакуваща позиция.
    • Щом седнете, плавно подайте газ с едно движение
    • Станете колкото може по-скоро след излизане от завоя
    СЪВЕТИ
    • Помнете, че мотора трябва да е наклонен преди да седнете
    • Помнете, че трябва да седнете точно преди апекса (средата) на завоя
    ПРАКТИКУВАНЕ НА ЗАВИВАНЕТО
    • Бавни кръгове на 1ва скорост
    • Осморки, зиг-заг около препятствия, завиване в изправено положение
    НАБРАЗДЕНИ ЗАВОИ
    • Трябва да бъдете много точни при влизането в набразден завой
    • Много е важно да се изравните с браздата за да влезете плавно в нея
    • Накланяйте се с мотора, вместо да накланяте мотора под себе си.
    • Вдигнете високо вътрешния крак, за да не се влачи по земята.
    КРИВА НА ЗАВОЯ: Като цяло, старайте се да влизате широко в завоите. Широко влизане означава да направите завиването колкото се може по-плавно и обикновено можете да дадете газ по-рано.


    СКАЧАНЕ
    Поренето на въздуха е невероятно чувство и е причината много хора да карат мотори. Но ако искате да карате бързо и безопасно, трябва да научите повече за скачането от само времето прекарано във въздуха.

    ТЕХНИКА
    • Повечето скокове започват от седяща атакуваща позиция.
    • Изберете гладко място, от което да започнете скока.
    • Уверете се, че мотора е в “съществения” интервал на мощността, в момента, в който стигнете началото на скока
    • Стиснете здраво мотора с крака
    • Леко подайте газ докато се отделяте от земята
    • Не бутайте или дърпайте мотора докато се отделяте от земята. Просто оставете окачването да се свие и отскочи свободно.
    • Винаги гледайте напред
    Не предприемайте скок, за който нямате увереност.


    УМЕНИЯ В ПРЕСЕЧЕНА МЕСТНОСТ

    КАЛНА/МОЧУРЛИВА/ПЕСЪЧЛИВА ПОЧВА
    Изберете добра линия, която предлага най-добро сцепление. Навлезте в калта в стояща атакуваща позиция, но се облегнете леко назад за да не се вкопае предното колело. Дръжте високи обороти и опитайте да поддържате известна скорост и импулс.
    Ако заседнете, слезте бързо и избутайте мотора на 1ва скорост на ниски обороти.

    СПУСКАНИЯ
    • Огледайте се отгоре за добра плавна линия
    • Пренесете тежестта си възможно най-назад.
    • Използвайте и двете спирачки за да намалите скоростта.
    • Стиснете здраво мотора с вътрешната част на краката си.
    • Оставете двигателя да работи, особено ако карате четиритактова машина, която има спирачен момент на двигателя
    Отпуснете спирачките за секунда ако преминавате през дървесни корени или много хлъзгав участък.

    ИЗКАЧВАНИЯ
    • При хълмовете в мотокроса - изправете се, погледнете напред и атакувайте хълма. Бъдете в стояща атакуваща позиция.
    • При каране по пътека - опитайте се да изберете добра линия още докато сте достатъчно далече от хълма.
    • Преминете на по-ниска предавка, когато оборотите паднат и/или използвайте съединителя
    • Винаги гледайте напред
    АКО ЗАСЕДНЕТЕ НА ХЪЛМ
    Издърпайте задницата на мотора докато мотора легне напреки, със седалка сочеща върха на хълма. Застанете от горната страна на мотора, тъй като е по-лесно да се вдигне оттам, и го изправете. Или избутайте мотора до долу, или се качете на него и го закарайте до долу. (Внимавайте за други водачи).

    КАРАНЕ ПО ПЪТЕКА
    Използвайте наведената стояща атакуваща позиция и винаги оглеждайте пътеката 20м напред, за да можете да изберете най добрата линия и да реагирате на трупи, насипи и други водачи. В завоите подавайте и отнемайте газта плавно. За да преминете трупи, облегнете се назад, вдигнете предницата, затворете газта и пренесете тежестта си напред за да улесните преминаването на задното колело през дървото. Намалете налягането на гумите до 0,75 атм. ако пътеката е много хлъзгава. Обмислете използването на подсилени вътрешни гуми (heavy duty tubes), предпазител за ауспуха (pipe guard) и предпазители за ръцете (hand guards).


    ФИТНЕС ТРЕНИРОВКИ
    Карането на офроуд мотор изисква голямо физическо усилие. Трябва да развиете издръжливост в краката, ръцете и гърба (практически всички мускули) както и да имате добро дишане. Така че определено трябва да се заемете с някакви тренировки.

    Някои подходящи дейности включват:
    • Да карате мотоциклета си
    • Да карате планински велосипед
    • Колоездене
    • Плуване
    • Тичане
    Други забавни дейности, които подобряват формата ви, включват:
    • Плаване с каяк
    • Водни ски
    • Уейкбординг
    • Сърфинг
    Най-точната форма на тренировка, която можете да правите е всъщност да карате мотора си. Заниманията, които не включват мотора, ще ви помогнат да влезете във форма, но никога не могат да заменят карането. Трябва да използвате поне 50% от времето си за тренировки за каране на мотора.

    ПЛАНИНСКОТО КОЛОЕЗДЕНЕ
    предлага чудесна тренировка за краката и сърдечно-съдовата система, но не развива така добре горната част на тялото (освен ако не носите велосипеда си през неравен терен или ако се спускате по неравен терен)!

    Опитвайте се да тренирате поне 3 пъти седмично с продължителност 30-60 минути. Напрягайте се дотолкова, че да почувствате дискомфорт, но не и болка.

    * Младите хора не трябва да тренират с тежести преди тялото им да се е развило!


    ХРАНЕНЕ... зареждане на тялото!

    Разбирането на храненето не е трудно. Най-просто е да мислите за тялото си като за мотор, който има нужда от гориво, искра и охладителна система. Най-доброто гориво за вашето тяло са въглехидратите, каквито са хлябът, картофите, зърнените култури и плодовете. Погледнете следното сравнение между двигателя и човешкото тяло.


    ФУНКЦИЯ----------------------------------------ДВИГАТЕЛ---------------------------ТЯЛО
    ЕНЕРГИЯ------------------------------------------БЕНЗИН-------------------------------ВЪГЛЕХИДРАТИ
    СТАРТИРАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ФУНКЦИЯ--------СВЕЩ---------------------------------ПРОТЕИНИ И ВИТАМИНИ
    СТРУКТУРА---------------------------------------РАМКА--------------------------------МИНЕРАЛИ
    СМАЗВАНЕ И ОХЛАЖДАНЕ-------------------------МАСЛО И ОХЛАДИТЕЛНА ТЕЧНОСТ----ВОДА


    Както вашият мотор няма да работи добре с некачествено гориво, така и вашето собствено тяло няма да се представя добре, яко някой от източниците на гориво е недостатъчен.

    ХРАНЕНЕ
    • Яжте редовно на малки порции, съдържащи предимно въглехидратна храна – картофи, плодове, хляб, зърнени култури, спагети, ориз, паста
    • Избягвайте твърде мазните храни
    • Избягвайте млечните храни преди каране (стомаха може да се разстрои)
    • Опитвайте се да ядете в деня на карането, дори това да е само банан
    ПИЕНЕ
    • Пийте в големи количества, особено при ендуро събития и в горещи дни
    • Пийте вода, плодови сокове или спортни напитки (разредени 50%)
    • Яжте и пийте след събитието, за да напълните енергийните си резерви за бързо възстановяване
    БЕЛЕЖКИ ЗА ТЕЧНОСТИТЕ – ИЗБЯГВАЙТЕ ДЕХИДРАТИРАНЕ!
    Най-големият проблем, който срещат много хора е липсата на течности, което води до дехидратация. При интензивни тренировки, може да се загубят до 3 литра течности на час. Достатъчна е загуба на 1% от телесното тегло причинена от загубата на течности, за да се влошат резултатите ви. Симптомите на дехидратацията (липсата на течности) включват главоболие, нарушено зрение, крампи (мускулни схващания), дезориентация и изтощение и може да има сериозни последици като удар и смърт. Трябва да пиете преди да сте ожаднели!

    МИТОВЕ ЗА ХРАНЕНЕТО
    • ЛИПСАТА НА СОЛ ПРИЧИНЯВА КРАМПИ! Вероятно в чести случаи е така. Обикновено крампи се получават при многократно повторение на определено мускулно действие или липсата на течности.
    • ТРЯБВА ДА ПИЕТЕ САМО КОГАТО СТЕ ЖАДНИ! Грешно!! Жаждата се чувства след като организма вече се нуждае от течност.
    • СПОРТНИТЕ НАПИТКИ ПОДСИЛВАТ ПРЕДСТАВЯНЕТО! Понякога! В особени случаи, като ендуро събития, спортните напитки може да са от помощ.
    • ОБИКНОВЕНИТЕ ВОДАЧИ НЯМАТ НУЖА ОТ ПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ. Отново грешно!! Хората, които карат за развлечение имат също толкова нужда от правилно хранене, колкото и световните шампиони, защото и често не са в такава добра форма!


    ТРЕНИРОВКА НА УМА

    Вашият ум играе огромна роля във вашето каране. Вашето настроение, концентряция, мисли и т.н. имат голямо влияние – и положително, и отрицателно.

    ЗАПАЗЕТЕ СПОКОЙСТВИЕ ПРЕДИ ГОЛЯМО СЪБИТИЕ
    Много водачи стават неспокойни преди състезание, особено преди голямо такова. Симптомите на нервността включват чувство на слабост и умора, приток на адреналин и несправедливо третиране на околните. Това са някои ефективни методи да се успокоите и да се представите добре:
    • Увереност: положително самовнушение
    • Превръщане на страха във вълнение. Физиологичните симптоми на страха са много сходни с тези на вълнението. Казвайте си: „Много съм развълнуван от това предизвикателство!”
    • Омаловажете важността на събитието. Преструвайте се, че събитието е само на клубно ниво.
    • Дръжте се заети. Проверете си мотора, подгответе си екипировката, пообиколете трасето.
    • Слушайте лека релаксираща музика
    КОНЦЕНТРАЦИЯ
    Запазването на концентрацията е един от най-важните психологически аспекти на спортното представяне. Това са методи за поддържане на концентрацията при каране:
    • ТУК И СЕГА: Изтласкайте всичките си мисли към непосредственото предизвикателство. Нищо друго. Само предстоящите 2 секунди от карането.
    • САМОВНУШЕНИЕ/КЛЮЧОВИ ДУМИ: Използвайте думи като „атакувай”, „фокусирай се”, „спокойно”, за да подпомогнете концентрирането си върху карането.
    ЗДРАВА ПСИХИКА
    Голяма част от спортната психология се свежда до ЗДРАВАТА ПСИХИКА. Това е способността да контролираш собствения си ум, да останеш позитивен и фокусиран независимо от това какво се случва. Трябва да станете психически устойчива единица. Влезте в главата си. Веднъж щом постигнете постоянна положителна, „никога-не-се-предавай”, „давай-100%-от-себе-си” настройка, винаги ще се справяте отлично.

    ПОЛОЖИТЕЛНО МИСЛЕНЕ И ВИЗУАЛИЗАЦИЯ

    Преди да направите скок или да минете през дълбока бразда, си представете как го правите перфектно. Изпълнете ума си с правилната картина и в повечето случаи тялото ви ще я последва. Мислете негативно и по всяка вероятност ще паднете.

    ОБОБЩЕНИЕ

    Карането на офроуд мотор е несравнимо. Вълнението от завиването или адреналина на стартовата линия ни кара да продължаваме да се занимаваме с този спорт. Надявам се, че това ръководство ще ви помогне да карате по-добре, може би по-бързо и със сигурност с повече контрол.

    Nick Reader



    Оригиналът можете да намерите тук:
    http://www.motorcyclingnz.co.nz/download/coach_tips.pdf
    Последно редактирано от iva_kx; 09-03-08, 12:16.

  • #2
    До: Първи стъпки в офроуда

    http://www.motoxmag.co.uk/downloads/
    http://www.motoxmag.co.uk/toptips-mx.htm

    Качила съм ги и в нашия сървър, има и рар с всичките пдф-и

    https://htftp.offroad-bulgaria.com/Iva_kx/TopTips/
    DCRT®

    Коментар


    • #3
      До: Първи стъпки в офроуда

      много полезно. Икълвах го и после приложих на практика за лактите и натиска на външната степенката в осморките. Виражите ги взимам вече по-истински мерси

      Коментар


      • #4
        До: Първи стъпки в офроуда

        Да допълня още малко към полезната информация с тези много точни обяснения за техниките при мотокроса, които наистина много ми помогнаха:

        1-ва част: стартиране, стойка, завои на равно: http://www.youtube.com/watch?v=R_Yh4oM7yIk
        2-ра част: видове завои, виражи, коловози: http://www.youtube.com/watch?v=oQTPqA1EvZI
        3-та част: пясък, завои на наклони, скокове: http://www.youtube.com/watch?v=73mlx...eature=related
        4-та част: ритъм секции, ролетки, прави, бабуни, наклони: http://www.youtube.com/watch?v=WT3c0...eature=related

        Коментар


        • #5
          До: Първи стъпки в офроуда

          На русском -http://www.mxplus.ru/cd/2

          Коментар


          • #6
            До: Първи стъпки в офроуда

            Полезная информация: http://www.scootermag.ru/books.html

            Коментар


            • #7
              До: Първи стъпки в офроуда

              Ще си позволя да добавя някои от изводите, до които съм стигнал по време на карането. Предполагам, че колкото повече източници има-толкова по-добре и се надявам да е полезно. Обсъдихме този пост с колеги в друга тема и добавих и техните забележки:

              1. Повечето ситуации се оправят с газ. Стига да има място, ставам прав, стисвам мотора с колене, забивам краката на степенките, дърпам кормилото и давам газ. Предницата олеква , жироскопа се усилва , мотора се изправя, двете гуми се равняват една зад друга и ситуацията просто изчезва, преди да се е случила. Така някой път карането се превръща във верига от препускане през трудни ситуации. Често бързото каране, може да е по-безопасно от бавното, но става въпрос само за напреднали, уверени в действията си ендуристи.

              2. Ако е препядствие - същото - заставам назад, давам газ рязко преди препядствието и после си пазя задника, да не ме плесне седалката, докато минава задната гума и да ме изтреля като катапулт. Ако идвам бързо, спирам колкото мога и като стигна до нещото, пак давам газ. Да минеш през дупка, бабуна или дърво на спирачки не си е работа. Ако преминавам през труден участък като река без видимост или група камъни и се съмнявам, че мога да го мина на газ, избирам умерена скорост и заставам прав високо на мотора, като се приготвям в случай, че предната забие или поднесе да скоча. Обикновенно минава.

              3. Скоро осъзнах, колко е важно да се стиска мотора с колене. Отнема ти напрежението от ръцете и го вкарваш да е в една линия, а не да се вее на където си иска по бабуните.

              4. На предницата, не може много да се разчита. Най-честата причина за падане с мотор е подхлъзване на предната гума. Задната се суче, но предупреждава, не изпуска отвенъж, а и с газта и коленете я контролираш добре. На предната гума просто не и вярвам, затова се чувствам най-сигурен когато или е разтоварена или е много натоварена. В средно положение е коварна.

              5. Според мен няма такова нещо- карай винаги прав. с 40 може, но сега моторите са много мощни и просто не става, изморява се човек. Незнам какво точно е правилото, но има разни лигави места, на които чувствам мотора по-добре със задника си, а бързите завои с голям наклон прав не стават. Никога не си заключвам колената. Ако ме тръсне нещо малко, което не съм видял ще ми разтресе корема и главата. Ускорявам седнал , за да пестя сили, стига терена да го позволява. Иначе изправената позиция е по-стабилната, защото центъра на тежестта е по-долу т.е. мотора по-трудно подхлъзва и по-малко се кандилка.

              6. Спирам по възможно най-ефективния начин, като използвам всички средства: Стискам предната до точката преди да блокира, задната обикновено е ту в блокаж, ту не . Свалям скорости надолу, даже и ако ми се налага да е без съединител и натискам резервоара с тялото, за да зацепи повече и да не се хлъзга. Ако мотора загасне отпускам задната и той се запалва пак. Предната спирачка е тази, която обира енергията и тя е най-важна.
              Важно е да се свалят скорости, за да може ако се наложи да подам газ да имам мощност.

              7. На равна газ рядко мога да покарам- само по дълги, широки пътища. Обикновено гледам 1-1.5 сек. напред и постоянно я нагласям според това какво идва, като гледам да изписвам плавно терена и завоите.

              8. На където погледна, мотора автоматично, без да го карам отива натам. Това важи най-вече за излизането от завоите.

              9. Всяко решение, взето под чувството на страх е грешно. Знам, че е трудна работа да не се панираш в тежки ситуации, но ако си нов ти идва да си пуснеш краката и да стиснеш спирачките с всичка сила. Винаги е грешно. С времето се тренира да не се плашиш лесно и да ползваш контролите на мотора до последно- винаги сметките излизат по-добре с него, от колкото сам. При лоша ситуация скачам от мотора само когато съм сигурен, че вече с нищо не може да ми бъде полезен.

              10. За мен е много важно, когато тръгвам да карам, всичко по мен и мотора да е проверено, стегнато и наред, за да не трябва да отделям мозъчни ресурси и да му обръщам внимание. И без това са твърде много изчисления за единица време.

              11. Повечето хора не си пипат настройките на окачването. Истина е, че докато не усетиш по-хубавото си ти е добре, но нещата са много прости, а разликите огромни. Всичко което трябва да се направи е да си вземе човек една отверчица и да анализира добре как се чувства с по-твърдо или по-меко окачване. Като отидеш на съвсем друг терен, пак е добре да си го настроиш за там.

              12. Когато карам и ме задминат по-бързи от мен... да, интересно ми е да ги погледам как карат, но в никакъв случай, не се стремя да подържам тяхното темпо или да се лепна за тях и да правя каквото и те правят. Така идва средата на завоя, плашиш се от скороста , с която не си свикнал, разколебаваш се и се връщаме на т.9

              13. Когато карам в група, пазя най-вече този пред мен, като спазвам дистанция, не го притискам да кара по-бързо и седя в различна от неговата линия, за да виждам по-надалече. Ако темпото му ме задържа избирам безопасно място и го задминавам, за да не си пречиме взаимно. Никога не съм бил привърженик на карането в непроменлив ред. Когато съм отпред не правя много резки завои и на етапи поглеждам назад, да знам дали идват другите, за да не е станал проблем. Като има прах внимавам да не го вдигам много. Също и ако минаваме по чакъл и има хора зад мен, да не ги застрелям с камъни. Сам не бива да се кара в гората, там където няма хора.

              14. Завоите са доста видове и винаги е на преценка, но много помага ако човек повърти малко осморки някъде на равно. Постепенно си издълбаваш коловоз и си научаваш лимитите на приплъзване. В общи линии завоите се взимат седнал с вътрешния крак изпънат напред , без да опира в земята, лактите нагоре, натиск на външната степенка за баланс и мотора се завърта около изнесения крак. Завоите на равно взимам като накланям само мотора, за да мога да балансирам да не се подхлъзне, а на виражите се накланям с него. Целта е да се слеят възможно най-плавно спирането и подаването на газта.

              15. Когато карам по път с коловози избирам линията, по която се вижда най-напред и е най-равна. АКо ми се налага да сменя коловоза, гледам да атакувам ръба възможно най-перпендикулярно, за да не ми хлъзне предната. Случва се предната да мине а задната да остане в коловоза (с газ и баланс се излиза), за това излизането трябва да е на най-подходящото място с нисък ръб и да стане категорично наведнъж, без колебания. Ако идва завой и съм в коловоза, гледам двете гуми да са в него и следвам естествения наклон на външния му вираж, иначе рискувам мотора да завие по него , а аз да си продължа в другата посока. Налага ми се често и да си изнасям крака настрани за да балансирам и да не ме бута, но най-добре е да се следва естествената форма на коловоза. Когато коловоза, по който карам свърши или стане неравен излизам от него с оли и скачам в следващия подходящ. Принципно имам съмнения за карането между коловозите, особено когато има висока трева. Два-три пъти съм блъскал скрити камъни и съм падал така.

              16. Оли при екстремните спортове е отскачане без скок. При моторите това е натискането с цялата тежест на окачването-пружините съответно се свиват и подаването на газ в момента на разтягането им, придружено с издърпване на кормилото. Много подходящи за трениране са препядствията с габарити на легнал полицай. Преди него ставам прав, натискам мотора, все едно се засилвам да скачам за височина и когато предната гума се блъсне в препядствието давам газ и дърпам кормилото, а във връхната точка, го бутам напред и надолу. Ако съм го направил добре мотора полита с двете гуми във въздуха и се приземява с двете едновременно. Ако не стане първо минава предната, после задната и така се получава споменатия вече в т.2 катапулт.

              17. Важно успокоение е, че освен ако не си карал над 5-6 години, мотора винаги има резерв от възможности- да завие по-рязко, да поеме по-тежък удър, да излезе от по-лоша ситуация. Някой път вместо да се предава човек е по-добре да заложи на качествата на мотора си. Примерно идва бърз и остър завой, неподходящ за излизане от него. Вместо да да го изправяш и да стискаш спирачките до край по-добре , когато дойде момента да повярваш, че може да стане и да пробваш да завиеш, пък ако не стане се хлъзгаш от вътрешната страна, което често си е по-добре от излитането от външната.

              18. По някой път, ползвам една техника, която ми помага да подържам въртящия момент- влизам в завоя с газ и със спирачка. Този подход е от ралито, но е много ефикасен, ако ти не ти достига мощност , за да се издърпаш по-добре от завоя. Това не е за начинаещи. Другия вариант е да подсилвам като припомпвам съединителя- 2Т моторите без това трудно могат да се карат бързо.

              19. Пестенето на енергията е много важна част от карането. С една дума пазя си силите.
              За целта внимавам да не стискам прекалено кормилото-само когато очаквам да ме дръпне силно.
              Дишам равномерно. В началото се хващах да задържам въздух на по-трудни терени и да дишам на пресакулки. Обръщах специално внимание да не го правя.
              Паленето на 450 също отнема много енергия. Най-добре ако има малък наклон да пусна мотора по инерция, за да мога да стана прав и да ритам. Внимавам и къде го оставам през почивките, за не ми се налага да го дърпам , изправям и т.н. Някой път много енергия отива за събличане, обличане, бутане, ритане и въобще преди самото каране вече съм запахтян.
              На всички препоръчвам камилски гръб- раничка с вода и маркуч. Дехидратацията деконцентрира и изморява, а не на всякъде има вода.
              В края на деня се чувствам по-уверен, но съм и по-небрежен. Това е опасен етап и гледам да не се отдавам на чувството, че нещата си стават сами.
              Когато ям по средата на карането не се тъпча с бира и кебапчета, защото силите ми отиват за храносмилане. Ям нещо по-леко, а и за мен специално е по-добре да си горя запасите, вместо храна : )
              Ако се чувствам изморен, не е задължително да спирам, мога да вляза в програма турист- сядам, намалям темпото и разглеждам наоколо, докато събера сили.

              20. Много съм се чудил дали да си държа спирачките през цялото време. Сега смятам, че терена го определя. Натискам спирачката с един пръст нормално и с два за екстремно спиране. Факт е , че да се държиш за ускоряващ в завой мотор с 3 пръста не е лесно, но докато стигнеш до лоста , пък минава ценно време. Ако е труден терена постоянно ту си вадя пръста на лоста ту го прибирам за да държа по-добре и да пестя сили. На лесен терен и открит си държа ръчките с всички пръсти. Честа грешка е без да се осъзнава да се държи кракът на задната спирачка. Така прегрява по-бързо и съответно не спира.

              21.Стилът ми на каране се определя най-вече от терена и уменията , но и от кондицията и настроението ми. Преполагам за повечето ни идеалния вариант е бързото, плавно и красиво каране. За съжеление не винаги е възможно да се кара така и в никакъв случай не си го поставям като приоритет. Най-важното нещо е безопасността ми. Някой път ми се кара бързо или бих искал да задържа газта , за да изпиша завоя добре, но ако терена ме съмнява или се чувствам дори и леко неуверен, се възпирам. Освен на специално разучено трасе, никога не карам на 100%, не се гмуркам на пълна газ в завои без видимост, не разчитам на късмет, не се сравнявам с другите- мисля си сам за себе си и не пренебрегвам и най-малкото съмнение, дори и да ми коства изоставане от групата.

              22. Едно правило от пистарките: Ако ти изглежда хлъзгаво, най-вероятно е.

              23. Последно и най-важно: Не правя неща, за които не съм напълно уверен!
              Последно редактирано от iassen; 07-11-08, 12:21.

              Коментар


              • #8
                До: Първи стъпки в офроуда

                Браво колега, всичко това може да се обобщи с две думи-повечко газчица, и това е
                0888794435, 0878171117- VP44 Simulator
                Дизел сервиз, BOSCH- VP44, Zexel VRZ (Pajero 3.2DID),комън-рейл.
                Суперскан България www.decbg.com
                Машинно почистване на DPF/FAP филтър

                Коментар


                • #9
                  До: Първи стъпки в офроуда

                  Яска, много добре си обобщил повечето ситуации и доста истини си казал Остава само да стигнем до тях сами
                  Общо взето аз усетих значителното подобрение в карането си и придобих увереност едва когато научих т.1 - стискам мотора, натискам степенките и газ Останалите неща идват сами едно след друго

                  Но не е само газта, и спирането има значение
                  Ако въртиш на писта -всеки средно напреднал може да даде газта на която е способен мотора. Но не всеки може да спре бързо и да си избере правилната траектория, да си направи подходящите настройки на мотора

                  Ей, това Оли го тренирах, но не всеки път става Много е полезно да го владее човек
                  DCRT®

                  Коментар


                  • #10
                    До: Първи стъпки в офроуда

                    Това са неща за офроуд, но качи ли се човек от гората на пистата всичко се почва почти от начало- мотокроса е друг спорт

                    Коментар


                    • #11
                      До: Първи стъпки в офроуда

                      Като прохождаш в тоя спорт не са толкова различни. Колкото повече напредваш, толкова повече се разделечават...
                      Голяма част от нещата, които си казал важат и за двата спорта.
                      DCRT®

                      Коментар


                      • #12
                        До: Първи стъпки в офроуда

                        ..браво на ясен за интересното мнение..вложил е доста труд да го направи..и се е справил чудесно ..може би обаче това което е написал не са съвсем първите стъпки а по скоро вторите в оффроуда ..браво на ясен..много интересно мнение да му ударите непременно по една положителна точка

                        Коментар


                        • #13
                          До: Първи стъпки в офроуда

                          Първоначално публикуван от mitkov Преглед на мнение
                          ..браво на ясен за интересното мнение..вложил е доста труд да го направи..и се е справил чудесно ..може би обаче това което е написал не са съвсем първите стъпки а по скоро вторите в оффроуда ..браво на ясен..много интересно мнение да му ударите непременно по една положителна точка
                          Е не ми дава - прекалено скоро съм гласувал за него... иначе мнението си заслужава труда!

                          Коментар


                          • #14
                            До: Първи стъпки в офроуда

                            Ясене стига с тия компоти...ааа компютри, само нерви с тях
                            Отваряй една мото школа
                            Husqvarna WR125 94-->Honda CR125 97-->Yamaha YZ125 04-->KTM 200EXC 07-->KTM 250EXC 06-->KTM 250EXC 09

                            Коментар


                            • #15
                              До: Първи стъпки в офроуда

                              Първоначално публикуван от mitkov Преглед на мнение
                              ..браво на ясен за интересното мнение..вложил е доста труд да го направи..и се е справил чудесно ..може би обаче това което е написал не са съвсем първите стъпки а по скоро вторите в оффроуда ..браво на ясен..много интересно мнение да му ударите непременно по една положителна точка
                              Ударихме му вече, само на теб не мога!
                              Напълно съгласен с повдигнатото от мен в твоя пост! Преди 2 години нямаше да схвана и 5% от написаното от Ясен.
                              Mitsubishi L200 DobbleCab

                              KTM XC 450 RW 2009
                              KTM 350 SX 2011

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X