В този пореден проект реализиран от OFFRoad-Bulgaria.com целта беше да се подготви максимално добре автомобил с повишена проходимост с необходимата функционалност за тежки дълги пътувания и оффроуд експедиции.
За базов автомобил беше избран УАЗ 3153-013 поради следните причини:
• Уникалната проходимост и здравина на машините с тази марка.
• Сравнително ниската и достъпна базова цена – около 14500 лева без ДДС.
• Проста и надеждна конструкция осигуряваща огромни възможности за трансформация и усъвършенстване.
• Автомобила е с твърд покрив, 8+1 места и дълга база т.е. осигурява пространството и обема необходими при дълги пътувания.
Кратки технически характеристики на модела:
Двигател УМЗ 4218.10, 2.89 л. карбуратор, окачване – предно пружинно, задно на малолистови ресори, хидравличен усилвател на волана, безконтактна запалителна система, удължена (2760 мм) база, товароподемност 800 кг.
Основната цел е при максимално запазване на заводската конструкция, да се подобрят параметрите и функционалността.
Началото беше поставено с промените по външния вид и интериора на автомобила.
Свалена беше цялата декоративна пластмасова облицовка на брони, калници, прагове и врати ( не са много функционални в гората ) и снижават ъглите на заход.
Тъй като качеството на боядисване и антикорозионна обработка на шаси, мостове, метални части и купе не е никак високо което се вижда от снимките на които автомобила е на една година ( и зима).
, всички тези елементи бяха подготвени и обработени на песъкоструен апарат до осигуряване на чиста метална повърхност. Веднага след тази процедура беше нанесена специална основа осигуряваща студено поцинковане на метала. След изчакване на необходимото технологично време детайлите се боядисват с три компонентна боя и последно се нанася пластично антикорозионно покритие на каучукова основа.
Отвън купето на автомобила беше обработено, подготвено и боядисано в търсения ярък цвят ( за да е видим и лесно откриваем ) с материали и боя на Glasurit.
По оригинален проект беше изработена предна броня с ролбар и място за лебедка, задна броня, шнорхел, багажник на покрива и стълба за лесното му достъпване.
Броните са конструирани с цел осигуряване на максимална степен на защита и поглъщане на енергия от удар без да се деформира шасито. Осигурено е и максимално ефективно по местоположение и здравина на закрепване място за монтираната електрическа лебедка. Избраната лебедка е MileMarker 9000 (USA), поради това, че монтирането й не изисква преработване на електроинсталацията както и изключително доброто съотношение качество, тегло, надеждност и цена.
Шнорхела съвместно с комплекса от мерки за херметизиране на електрическата и запалителна система на автомобила осигурява надеждно и безпроблемно преминаване на дълбоки (над един метър) водни препятствия. В него са изкарани и обезвъздушителите на мостовете, скоростната и раздатъчна кутия.
Отвътре на автомобила промените започнаха с махането на заводската изолация и мокет от пода. Цялата тази площ първо се обработва до гол метал след което се нанасят съответно основа и боя, върху които се полага около 1 см. слой от шумо и антикорозионна изолация на каучукова основа. Последната операция е обличането на всичко това с 1.5 мм. алуминиева рифелова ламарина огъната по профила на повърхността.
Седалките също са подложени на доработка. Предните са от Mazda 626 с всички допълнителни регулировки за комфорт, а задната е оригиналната, като всичките са претапицирани с използване на автомобилни дамаски и кожа с висока степен на износоустойчивост. Добавени са и допълнителни елементи като джобове на гърба на седалките за прибиране на дребни предмети и аксесоари.
Важно подобрение е изработването на нов сертифициран резервоар за гориво с обем 110 л. разположен под задната седалка. Преместени и преработени са и гърловината за зареждане и отдушника. Целия резервоар е опакован с 2 см негорим материал върху които е разположен втори кожух от 1.5 мм. алуминиева рифелова ламарина.
Демонтирането на оригиналните резервоари се наложи по следните причини - първо стандартните резервоари са 2 броя по 39 л. всеки т.е. необходимо беше да се осигури по-голям запас от гориво, второ разположени са от двете страни на автомобила под пода и между двете врати, което специално за дългата база не е много удачно решение поради възможността за сравнително лесно деформиране и пробив на резервоар при преминаване през препятствие. В това отношение новия резервоар е разположен на максимално защитено място без значителна загуба на полезен обем и е с по-голям капацитет. Допълнително е изработена сваляема стойка за 20 л. метална туба за гориво разположена на задния борд на автомобила.
За удобното и ефективно поместване на допълнителното количество багаж и принадлежности необходими при дълги пътувания и експедиции спомага големия допълнителен багажник на покрива на автомобила. Достъпа до него се осъществява с помощта на специална стълба разположена на задната врата, както и със степенките оформени на предната броня и площадката върху предния капак.
Праговете на автомобила бяха намалени с 2 см. и усилени с помощта на вграден метален профил. За осигуряване на допълнителна защита на кормилните щанги и картера на двигателя е изработен от 3.5 мм. метал и монтиран предпазен щит.
С цел гарантиране в максимална степен на характеристиките на двигателя, същия беше разглобен, отдефектиран, и наново прецизно сглобен с използване на максимално качествени части и компоненти.
Първата операция беше адаптирането за работа с бензин с октаново число 92-95. За целта съгласно заводското предписание се намалява височината на главата и се сменят повдигачите на клапаните. Следва напасването (шлайфане) на колекторите към главата тъй като допуските при производство са значителни. Напасват се и клапаните към леглата.
Буталата се изравняват по тегло и се сменят сегментите с такива производство на Goetze.
Всички лагери, компоненти и системи се преглеждат и замерват, където има необходимост се правят съответните корекции и подмяна с качествени компоненти и материали за да се гарантират предвидените от конструктора параметри.
Карбуратора също се разглобява, привежда в пълно съответствие с конструктивните характеристики и отново се сглобява.
По запалителната система се подменят кабелите, свещите и комутатора. Силиконовите кабели и свещите са западни, а комутатора е руски но новия модел с подобрени характеристики.
Нито един от възлите и агрегатите не се „тунингова” т.е. не се променят зададените от конструктора параметри и характеристики, което позволява всичко в автомобила да е абсолютно стандартно и съвместимо с оригиналните части и компоненти.
Трансмисията също се подлага на демонтаж, детайлен преглед и отдефектиране. Съединителя комплект се подменя с оригинално производство на УМЗ, които гарантира необходимите параметри. Скоростната и раздатъчната кутия се привеждат в предписаните параметри и навсякъде се зареждат качествени масла.
Спирачната система също се подлага на основен преглед като накладките се заменят с качествени такива, а спирачните цилиндри с оригинално производство на Fenox.
Оригиналните 16” гуми и джанти са заменени със стандартни 15” за УАЗ с монтирани на тях гуми за УАЗ модел Я-409 (много добро съотношение проходимост, качество и цена), при запазване на конструктивните характеристики.
Амортисьорите са заменени с оригинални, газови двойно действащи производство на Plaza (Русия) предназначени за този модел.
Доставени са и монтирани оригинални (предназначени точно за УАЗ) междуколесни самоблокиращи касети за двата диференциала.
Последните промени са свързани със замяната на акумулатора с такъв с по-голям капацитет и оборудване на автомобила с допълнително осветление Hella. Не са забравени и Hi-Lift-та, необходимия набор въжета и шекли, както и радиостанция на CB диапазон осигуряваща надеждна комуникация и GPS приемник (за да знаем докъде сме стигнали ).
В заключение може да се каже, че според екипа реализирал този проект поставените задачи са изпълнени и автомобила е получил търсената функционалност и характеристики.
Екипа на OFFRoad-Bulgaria.com, благодари на спомогналите да се реализира този проект:
Цеци, Слави, Стефи.
на цялото ръководство на автоцентър GEMINI4 ( www.gemini4.com ), и специално на Ангел (Гелето),
за професионализма и невероятно кратките срокове в които реализираха поставените задачи.
За базов автомобил беше избран УАЗ 3153-013 поради следните причини:
• Уникалната проходимост и здравина на машините с тази марка.
• Сравнително ниската и достъпна базова цена – около 14500 лева без ДДС.
• Проста и надеждна конструкция осигуряваща огромни възможности за трансформация и усъвършенстване.
• Автомобила е с твърд покрив, 8+1 места и дълга база т.е. осигурява пространството и обема необходими при дълги пътувания.
Кратки технически характеристики на модела:
Двигател УМЗ 4218.10, 2.89 л. карбуратор, окачване – предно пружинно, задно на малолистови ресори, хидравличен усилвател на волана, безконтактна запалителна система, удължена (2760 мм) база, товароподемност 800 кг.
Основната цел е при максимално запазване на заводската конструкция, да се подобрят параметрите и функционалността.
Началото беше поставено с промените по външния вид и интериора на автомобила.
Свалена беше цялата декоративна пластмасова облицовка на брони, калници, прагове и врати ( не са много функционални в гората ) и снижават ъглите на заход.
Тъй като качеството на боядисване и антикорозионна обработка на шаси, мостове, метални части и купе не е никак високо което се вижда от снимките на които автомобила е на една година ( и зима).
, всички тези елементи бяха подготвени и обработени на песъкоструен апарат до осигуряване на чиста метална повърхност. Веднага след тази процедура беше нанесена специална основа осигуряваща студено поцинковане на метала. След изчакване на необходимото технологично време детайлите се боядисват с три компонентна боя и последно се нанася пластично антикорозионно покритие на каучукова основа.
Отвън купето на автомобила беше обработено, подготвено и боядисано в търсения ярък цвят ( за да е видим и лесно откриваем ) с материали и боя на Glasurit.
По оригинален проект беше изработена предна броня с ролбар и място за лебедка, задна броня, шнорхел, багажник на покрива и стълба за лесното му достъпване.
Броните са конструирани с цел осигуряване на максимална степен на защита и поглъщане на енергия от удар без да се деформира шасито. Осигурено е и максимално ефективно по местоположение и здравина на закрепване място за монтираната електрическа лебедка. Избраната лебедка е MileMarker 9000 (USA), поради това, че монтирането й не изисква преработване на електроинсталацията както и изключително доброто съотношение качество, тегло, надеждност и цена.
Шнорхела съвместно с комплекса от мерки за херметизиране на електрическата и запалителна система на автомобила осигурява надеждно и безпроблемно преминаване на дълбоки (над един метър) водни препятствия. В него са изкарани и обезвъздушителите на мостовете, скоростната и раздатъчна кутия.
Отвътре на автомобила промените започнаха с махането на заводската изолация и мокет от пода. Цялата тази площ първо се обработва до гол метал след което се нанасят съответно основа и боя, върху които се полага около 1 см. слой от шумо и антикорозионна изолация на каучукова основа. Последната операция е обличането на всичко това с 1.5 мм. алуминиева рифелова ламарина огъната по профила на повърхността.
Седалките също са подложени на доработка. Предните са от Mazda 626 с всички допълнителни регулировки за комфорт, а задната е оригиналната, като всичките са претапицирани с използване на автомобилни дамаски и кожа с висока степен на износоустойчивост. Добавени са и допълнителни елементи като джобове на гърба на седалките за прибиране на дребни предмети и аксесоари.
Важно подобрение е изработването на нов сертифициран резервоар за гориво с обем 110 л. разположен под задната седалка. Преместени и преработени са и гърловината за зареждане и отдушника. Целия резервоар е опакован с 2 см негорим материал върху които е разположен втори кожух от 1.5 мм. алуминиева рифелова ламарина.
Демонтирането на оригиналните резервоари се наложи по следните причини - първо стандартните резервоари са 2 броя по 39 л. всеки т.е. необходимо беше да се осигури по-голям запас от гориво, второ разположени са от двете страни на автомобила под пода и между двете врати, което специално за дългата база не е много удачно решение поради възможността за сравнително лесно деформиране и пробив на резервоар при преминаване през препятствие. В това отношение новия резервоар е разположен на максимално защитено място без значителна загуба на полезен обем и е с по-голям капацитет. Допълнително е изработена сваляема стойка за 20 л. метална туба за гориво разположена на задния борд на автомобила.
За удобното и ефективно поместване на допълнителното количество багаж и принадлежности необходими при дълги пътувания и експедиции спомага големия допълнителен багажник на покрива на автомобила. Достъпа до него се осъществява с помощта на специална стълба разположена на задната врата, както и със степенките оформени на предната броня и площадката върху предния капак.
Праговете на автомобила бяха намалени с 2 см. и усилени с помощта на вграден метален профил. За осигуряване на допълнителна защита на кормилните щанги и картера на двигателя е изработен от 3.5 мм. метал и монтиран предпазен щит.
С цел гарантиране в максимална степен на характеристиките на двигателя, същия беше разглобен, отдефектиран, и наново прецизно сглобен с използване на максимално качествени части и компоненти.
Първата операция беше адаптирането за работа с бензин с октаново число 92-95. За целта съгласно заводското предписание се намалява височината на главата и се сменят повдигачите на клапаните. Следва напасването (шлайфане) на колекторите към главата тъй като допуските при производство са значителни. Напасват се и клапаните към леглата.
Буталата се изравняват по тегло и се сменят сегментите с такива производство на Goetze.
Всички лагери, компоненти и системи се преглеждат и замерват, където има необходимост се правят съответните корекции и подмяна с качествени компоненти и материали за да се гарантират предвидените от конструктора параметри.
Карбуратора също се разглобява, привежда в пълно съответствие с конструктивните характеристики и отново се сглобява.
По запалителната система се подменят кабелите, свещите и комутатора. Силиконовите кабели и свещите са западни, а комутатора е руски но новия модел с подобрени характеристики.
Нито един от възлите и агрегатите не се „тунингова” т.е. не се променят зададените от конструктора параметри и характеристики, което позволява всичко в автомобила да е абсолютно стандартно и съвместимо с оригиналните части и компоненти.
Трансмисията също се подлага на демонтаж, детайлен преглед и отдефектиране. Съединителя комплект се подменя с оригинално производство на УМЗ, които гарантира необходимите параметри. Скоростната и раздатъчната кутия се привеждат в предписаните параметри и навсякъде се зареждат качествени масла.
Спирачната система също се подлага на основен преглед като накладките се заменят с качествени такива, а спирачните цилиндри с оригинално производство на Fenox.
Оригиналните 16” гуми и джанти са заменени със стандартни 15” за УАЗ с монтирани на тях гуми за УАЗ модел Я-409 (много добро съотношение проходимост, качество и цена), при запазване на конструктивните характеристики.
Амортисьорите са заменени с оригинални, газови двойно действащи производство на Plaza (Русия) предназначени за този модел.
Доставени са и монтирани оригинални (предназначени точно за УАЗ) междуколесни самоблокиращи касети за двата диференциала.
Последните промени са свързани със замяната на акумулатора с такъв с по-голям капацитет и оборудване на автомобила с допълнително осветление Hella. Не са забравени и Hi-Lift-та, необходимия набор въжета и шекли, както и радиостанция на CB диапазон осигуряваща надеждна комуникация и GPS приемник (за да знаем докъде сме стигнали ).
В заключение може да се каже, че според екипа реализирал този проект поставените задачи са изпълнени и автомобила е получил търсената функционалност и характеристики.
Екипа на OFFRoad-Bulgaria.com, благодари на спомогналите да се реализира този проект:
Цеци, Слави, Стефи.
на цялото ръководство на автоцентър GEMINI4 ( www.gemini4.com ), и специално на Ангел (Гелето),
за професионализма и невероятно кратките срокове в които реализираха поставените задачи.
Коментар