Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Исландия 2011

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Исландия 2011

    Пролог.

    Преди години, в зората на прехода, книгите станаха недостъпни. Или не се издаваха, или се издаваха само „забранените“ преди 10-ти автори, или можеха да се намерят само антикварни копия – на безбожни цени. За подрастващия тинейджър, уловен безвъзвратно от магията на четенето, оставаше само едно – Столична градска библиотека.
    Вече бях претършувала рафтовете, повечето заглавия от предназначения за мен раздел бяха минали през ръцете ми. Хванах „Атомна база“ така, на посоки. Невзрачна малка книжка, издадена преди да се родя – приличаше на „еднонощка“, от ония, които зачиташ в леглото вечер и не оставяш, докато не затвориш последната страница по съмнало. Така я и прочетох – първия път. Върнах я и след месец-два отново я взех. Магическия, непознат свят на Исландия и неговите странни хора ме бяха пленили завинаги.

    Iceland, the unknown – ден 0, 23.06.2011

    Пътуваме до Рейкявик дълго, три полета и досадно чакане по между им. Кацаме малко след полунощ и самолетчето ни „паркира“ на 20 метра от сградата на летището.



    Слънцето още не е залязло, по северному.



    кратко ориентиране, намираме се с човека, който трябва да ни чака от фирмата за рентакар и след няма и час вече се носим на изток по пътищата на Исландия – уморени от пътя, но с достатъчно адреналин в кръвта, че да смятаме, че от сън няма нужда.

    заливче;

    стигаме с колата почти до водата; пясъкът е черен и едър





    Исландия ни спретва веднага комитет по посрещането







    движим се сред поле от застинала лава и малко след като отново сме стъпили на главния път покрай нас се белва ей таз табелчица

    има

    и мост

    и

    той наистина свързва тектоничните плочи на два континента – Северна Америка и Евразия;



    Исландия е разположена по средата на Атлантическия разлом и това е основната причина за съществуването й – в цепката между плочите разтопената магма стига почти до повърхноста, предизвиква земетресения и вулканична активност; континенталните плочи бавно се раздалечават една от друга, с по 2 см. на година – а разлома цепи буквално през средата на острова от север на юг.
    В непосредствена близост до моста – мога да се закълна, че в права линия цепката може да бъде проследена до там – се издигат бели пушеци и когато се приближаваме замирисва на сяра.



    сградката с коминчето е електроцентралка
    слънцето се кани да изгрее, горе-долу от там, където е залязло; светът около нас започва да придобива цвят



    умората си казва думата и решаваме, че без спане няма да минем; събуждаме собственичката на „къща за гости“ в най-близкото населено място и се трупясваме за по няколко часа сън.

    ps
    Книгата имам и до днес, така и не я върнах след третото взимане (грях ми е, ма… – ще ме прощават хората в библиотеката, за 2 години само аз я бях взимала). Авторът е Хаулдор Лакснес, нобелов лауреат – обичан и тачен от исландците. На български е преведен и романът „Самостоятелни хора“.

    следва
    the road goes ever on and on...

  • #2
    От: Исландия 2011

    Много красиво!Благодаря.
    С нетърпение чакам продължението!
    0осем9осем7шест0осем7едно
    Миро

    Коментар


    • #3
      От: Исландия 2011

      Iceland, the surreal – ден 1, 24.06.2011



      ставаме късно

      времето е многообещаващо – слънчице и малко облачета, вятър почти не духа – идеални условия за Синята лагуна

      оставяме колата на паркинга; пътеката лъкатуши между камари от вулканичен камък с височина над човешки ръст; навсякъде има лампи и се замислям как ли изглежда това място зимата, когато слънцето едва се подава зад хоризонта за по час-два



      пътеката ни отвежда до приемна сградка










      лагуната е разделена на няколко части – едната е за обществено ползване и приемната сградата служи и като съблекалня, втората, очевидно по-плитка зона, е оставена за свободни разходки, а в далечния край има втора сграда, която функционира като хотел-медицински център; решаваме, че къпането ще оставим за довечера, когато ще се настаним в хотела и правим няколко тигела



















      асоциации за японска градина



      вулканичните камари наоколо са покрити с мъх и неочаквани обитатели





      останали сме без дъх от сюрреалистичните цветове на това място; така и така ще се върнем довечера – отправявме се към паркинга; там, като за парад, са се подредили ей тези мъжки мечти



      Исландия е известна Мека на офроуда; голяма част от пътната мрежа на страната е с неасфалтиран характер и високопроходимият автомобил е начин за ежедневно предвижване, а не съботно-неделна глезотия; тези хубавици на снимката, разбира се, са подготвани за туристическа група.
      поемаме на изток покрай атлантическия океан



      и скоро бурните ветрове довяват гъста облачност; за времето в Исландия казват, че ако не ви харесва какво е в момента – почакайте 5 минути и ще ви харесва още по-малко; идните дни ще ни сполетят почти всякакви климатични условия, понякога в рамките на няколко часа







      отправяме се към вътрешността, към други топли извори - Dalasel





      пътят става все по-офф и заради големите камъни по него скоро минаваме покрай такава табелка:



      този знак, разбира се, не се отнася за нас, тъй като предвидливо сме си поръчали относително проходим автомобил; първо пресичане на река скоро след знака









      миризмата на сяра винаги съпътства тези места отдалеч, но вятъра е толкова силен, че нито изпаренията, нито миризмата могат да те спрат да се приближиш до сами извора; температурите в момента, в който слънцето се скрие, рязко падат с поне 5 градуса и топлината, излъчвана от тези бълбукащи чудовища, е магически примамлива







      част от изворите са каптирани и сградките на каптажите придават на и без това сюрреалистичния пейзаж още по-неземен вид



      слизаме обратно на главния път и, въпреки, че времето напредва, решаваме, че ще посетим още една от предварително набелязаните точки – кратера Kerid; името на кратера всъшност се изписва Kerið; – една от прекрасните особености на исландския език, който всъшност е разклонение на старонорвежки, е, че е запазил няколко прекрасни символа в азбуката си, изчезнали днес от всички сродни нему езици.



      кратерът е на възраст от около 3000 години; приближавайки го, силуетът му е напълно слян с пейзажа и не притежава характерната конусовидна форма – смята се, че вулканът се е самосринал в себе си; самият кратер е прекрасно запазен, а езерото в него се намира на 55м. от ръба, на който стъпваме.



      някъде горе ходят човечета, за мащаб



      специфичният аквамаринен цвят на водата не се дължи на отражение (в момента небето е сиво и облачно), а на специфични минерали, отложени на дъното.



      време е да се връщаме към лагуната, обръщаме и гпс-то ни превежда по неочакван маршрут от север, през Рейкявик.



      следва…
      the road goes ever on and on...

      Коментар


      • #4
        От: Исландия 2011

        Iceland, the allmighty – ден 2, 25.06.2011


        Синятя лагуня, blue lagoon или, както вероятно е най-правилно - Bláa lónið представлява уникално природно явление; дълбоко под земята, на 2000 метра, през разлома между Америка и Евразия, надлъжно на целия остров, тече част от Атлантическия океан; водите му влизат в пряк контакт със кипящата там магма при 240 градуса и 36 атмосфери налягане; на това местенце, през някоя от многото фисури в земната кора, силно обогатените на минерали води, все още частично солени и много силно силициеви, бликват на повърхността; образуваното езеро е с толкова специфична минерализация, че в него не виреят никакви бактерии, а самата вода е с уникални лечебни свойства.

        снощи имахме удоволствието да се насладим на това природно чудо, почти сами, на фона на клонящото към северния хоризонт лятно слънце















        белите отлагания, покриващи всичко, до което се докосва водата, на дъното са под формата на гъста силициева каша; най-близкото, с което мога да я сравня, е хума, макар че усещането е значително по-меко и нежно



        на повърхността силиция кристализира от досега си с въздуха и образува много фини гладки пластове; най-силния природен контраст, който съм виждала.

        хотелчето е едноетажно; стаите обикалят около вътрешен двор





        всички стенни повърхности са направени така



        мита мозайка с натрошена шуплеста вулканична скала



        мястото, на което е построен хотела също е било покрито с вулканични отломки, които са внимателно иззети; сградката буквално е потънала сред лавата; гледката от терасата, от човешки поглед





        достатъчно е само да седнеш и камарите лава спират вятъра; сред нея погледът се спира на ей такива места







        с мъка си тръгнаваме, но напред е цяла Исландия…
        the road goes ever on and on...

        Коментар


        • #5
          От: Исландия 2011

























          скоро стигаме до едно от ония места, които хората по подразбиране асоциират с Исландия – гейзери



          думата Гейзер, Geyser, произлиза от наименованието на един от гейзерите на това място – Geysir или Great Geysir – или от старонорвежкия глагол geysa, означаващ избликвам; въпросният Geysir от доста време насам вече не изригва, освен при земетресения; в миналото, а записи за него има от 13 век, е бил доста активен, като при една от активностите си е изхвърлил вода на колосалните 122м; на площадката са разположени близо 30 топли извора, малки и големи, но повечето от тях не предлагат фантастичната гледка, която всички очакват.


          за щастие на туристите един от тях е Strokkur, който радва окото на всеки 5-10 минути, макар и едва на трийсетина метра; току-що e изригнал:





          този, дето пуши в далечината, е The Great Geysir



          в очакване на следващата активност на Strokkur









          повечето гейзери изглеждат така



          импровизирани оградки има навсякъде, тъй като водата е почти 100 градуса





          the road goes ever on and on...

          Коментар


          • #6
            От: Исландия 2011

            следващата ни спирка, разположена едва на няколко километра след гейзерите, също е от групата мust see – водопадът Gullfoss, златният водопад; за съжаление това е едно от онези места, където мащабът се губи в снимките, а колосалната мощ и грохот, които съпътстват преживяването, може само да бъдет наподобявани във видеокадрите.

            gullfoss го чухме известно време преди да го видим, вървейки с върволицата туристи, изсипвани от рейсовете на паркинга; от площадката преди спускането към него





            същинският водопад се крие от отсамната стена на каньона, който съм е издълбал; след малко стигаме до площадката от лявата страна и можем да погледнем на обратно



            каньонът е широк едва 20 метра и дълбок над 30





            дошли сме по ей таз пътечка







            и от най-горната площадка на каньона







            в момента водите на реката са малко и спокойни, тъй като пролетното снеготопене е приключило… самата река се заражда някъде ей там

            the road goes ever on and on...

            Коментар


            • #7
              От: Исландия 2011

              макар да нямаме набелязани точки нататък – ей на, гпс-то там ни заведе всъшност поемаме по път 35, който пресича страната през вътрешността й, свързвайки напряко северната и южната част; е, поне през лятото; пътят притежава звучното име Кюлур, и дефакто е път през нищото.

              под „нищо“ наистина разбирам нищо – вътрешността на Исландия е каменна пустиня, покрита със сняг през 10 месеца от годината; през останалите два месеца бурно оттичащите се води отнасят всеки опит за почва и на оскъдната растителност очевидно не й допада да вирее върху камъните; пътищата в Kjolur се затварят септември и разчистването им за летния сезон започва в началото на май, за да може до началото на юни да бъдат що-годе проходими; земя на вулкани, йокули, сипеи от лава и на най-могъщата природна сила в Исландия – водата.



              подминали сме няколко табелки, че пътят от тук нататък е затворен за леки коли и уверено сме продължили напред, когато настигаме група коне – високопроходимото превозно средство.



              исландският кон е, като всичко в Исландия, различен – много набит и як, с прекрасна грива и опашка, която докосва земята…и втори най-масово разпространен бозайник, след исландската овца! в тая надпревара човекът е доста назад в класирането – на целия остров, на територия почти колкото България, обитават едва 350 000 души, от тях 120 000 в Рейкявик, още толкова в околностите, а всичкото останало – смятайте…

              кончетата биват спецялно развъждани, тъй като умеят да ходят по два допълнителни начина, отгоре на основните три, с които другите кончета цял живот се придвижват напред-назад; иначе казано, всички останали могат само ход, тръс и галоп, а тез мощни хубавци се спряват прекрасно от малки по още 2 начина; всъшност без въпросните походки кончетата трудно биха се справили с дългите разходки из пресечените каменисти месности и торфища на родината си.

              породата се пази толкова стриктно, че исландски кон, излязъл извън пределите на острова, не може да се върне… жив; което не пречи на исландците да го използват и на общи основания във фермерската си работа, да предлагат разходки на туристите и да го похапват.



              по път 35 стигаме до някъде, примерно средата, там естествено няма нищо (толкова нищо, че няма и снимки) и поемаме на обратно; същите кончета, те явно знаят къде отиват





              на връщане се налага да заобиколим поредната планинска верига, през която пътища няма, та слизаме обратно почти до океана, за да поемем пак навътре; в ниското облаците се разреждат и грейва слънчице





              нашата дестинацийка е издълбала ей това каньонче





              името на това двойно водопадче е Hjalparfoss, по името на местността, което всъшност означава „помощ“



              в моето съзнание мястото ще остане свързано с огромния базалтов дракон, който зорко пази езерото и фантастичната му гръдна броня.

              the road goes ever on and on...

              Коментар


              • #8
                От: Исландия 2011

                продължаваме навътре и чинно следвайки гпс-то се отбиваме от главния черен път на по-второстепенен, после на третостепенен, накрая пътя се превърна в немаркирана пътека; точно пред нас, обаче, уревено се движи още една витарка и решаваме, че поне те знаят къде отиваме

                за това място не пише нищо дори в туристическите справочници, няма табелка на пътя, а в wiki има точно 4 реда; но ако някой ден посетите този приказен остров – препоръчвам ви да си направите труда да го стигнете…

                Haifoss & Granni

                пътчето свършва с уширение и трасето нататък е блокирано с едри камъни; слизаме от колата и по пътечката



                хълмистият терен плавно слиза на дясно, където се вижда това



                след не повече от стотина метра стоим на ръба на отвесна пропаст, дълбока 120 метра



                представям ви Haifoss, вторият по височина на острова





                и другарчето му Granni (букв. Съседът)





                къпалните на Один и Фрея и тяхната рожба, виеща са стотина метра под краката ни



                в рамките на останалата част от деня стигаме до още един водопад



                sigoldufoss



                не стигаме до друг заради затворени все още пътища, подминаваме ВЕЦ-ове сред сипеите, не успяваме да видим Хекла, забулена в облаци, дори минаваме по чисто нов мост в нищото…



                на слизане дори не си правим труда да отбием от пътя за някакъв по-малък водопад, който съм маркирала предварително на трака



                сега, като се замисля за това пътуване, една от първите картини, които изникват в съзнанието ми, е тази къпалня на боговете, вдълбана в черния базалт.





                следва...
                the road goes ever on and on...

                Коментар


                • #9
                  От: Исландия 2011

                  Много много готин пътепис, БРАВО!
                  Чакам "Следва..."

                  Коментар


                  • #10
                    От: Исландия 2011

                    Страхотно !!!
                    Очаквам с нетърпение и следващите части.
                    А снимките са уникални !

                    Коментар


                    • #11
                      От: Исландия 2011

                      Благодаря!Беше хубаво!
                      Давай още снимки..., че там едва ли ще отида в близко бъдеще..
                      СИЛНИТЕ КРАДАТ ОТ ЧУЖДИ ДЪРЖАВИ, СЛАБИТЕ - ОТ СВОЯТ НАРОД !

                      Коментар


                      • #12
                        От: Исландия 2011

                        Iceland, the jokull-land – ден 3, 26.06.2011

                        снощи се наложи да попочистим колата, тъй като от карането по черно в kjolur вътре имаше полепнали видими количества прах; поемаме от Hella на изток; времето окончателно се разваля и само от време на време облаците се разкъсват тук-там; скоро пред нас се белва не кой да е, а Ейафялайокул





                        думата jökull означава гледчер, снежна шапка и савсем скоро сме в най-западното подножие на въпросния jokull, за да видим едно от ония неща, които всеки йокул може най-добре – да тече…



                        водопадчето се нарича Seljalandsfoss



                        виждате ли пътечката от лявата страна – ей там отиваме











                        очаквах всеки момент скалата зад гърба ни да се отвори и да се покажат няколко ядосани елфа; почакахме малко, но елфите така и не се появиха и продължихме обиколката на злощастния йокул от южната му страна











                        на това място има отбивка и снимка от април 2010







                        Skogarfoss, отново от лоното на Eyjafjallajokull





                        мерваме език на гледчер в далечината и бързаме да се качим при него





                        само няколко километра след това пред нас се отваря този, това вече е горда собственост на Myrdalsjokull





                        the road goes ever on and on...

                        Коментар


                        • #13
                          От: Исландия 2011

                          неусетно сме стигнали подножето на Vatna, най-големия ледник в Европа; името й означава езерния ледник; територията на националния парк Vatna заема 13% от Исландия; под дебелата й ледена шапка, средно 400м, но на места близо километър, са се разположили седем вулкана, всичките действащи.

                          на юг Vatna така се оплезила, че езиците й се виждат дори на сателитните снимки в google







                          стигаме Skaftafell – възвижения между два близко разположени езика; изкачваме се нагоре в преследване на друг водопад, който се оказва на твърде голямо разстояние, но все пак – ето какво има в подножието на ледниците



                          където мощния северен вятър срещне тези каменни реки, където снеготопенето е отнесло всичко по пътя си, може да се види дори пясъчно-каменно мини-торнадо



                          а възвишенията са оголени сипеи от вулканично черно





                          решение сме да стигнем в подножето поне на един от езиците















                          движим се покрай езиците; точно се скрие единия и се покаже друг, разделят ги само малко по-твърдите скали в напречните ридове, устояли на раздробяващите сили на водната стихия



                          следващия език се излива в голямо езеро, Jokulsarlon











                          при езерото ни посрещат тези хубавци







                          едва по-късно разбрахме, че има турове с амфибия

                          за онези от вас, които са впечатлени от гонката между астън-мартина и ягуара в Die another day – това е мястото.









                          денят ни завършва в градчето Hofn





                          следва...
                          the road goes ever on and on...

                          Коментар


                          • #14
                            От: Исландия 2011

                            Много много готин пътепис, БРАВО!

                            Коментар


                            • #15
                              От: Исландия 2011

                              Очаквам с нетърпение и следващите части!Cнимките са уникални !Разглеждам ги за сетен път,
                              уникални са!Браво!Поздравления

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X