Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Методи и програми за обработката на растерни карти

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Методи и програми за обработката на растерни карти

    Тема за обсъждане на методи и програми за обработка на растерни карти и получаване на най-добро качество.

    Поздрави,
    Последно редактирано от asterix85; 20-05-09, 13:09.

  • #2
    До: Методи и програми за обработката на растерни карти

    Много добра тема.

    Да започна аз със най-важната обработка, когато става въпрос за картографски материали: коригиране на деформациите в изображението. За да се направи карта в цифров вид, най-често се сканира от хартиен оригинал. Хартията е податлива на всякакви деформации, предизвикани от влажност, температура, прегъвания и т.н. Ако измерите с линия разтоянието между километричните линии, ще видите че не е точно 1 километър. По-нататък, самия скенер внася изкривявания. (Ние имаме служебен А3 скенер, който сканира "робмовидно", осите му не са точно перпендикулярни). Тук може да се вземат предвид и неточностите при самото отпечатване на картата. Всичко това води до един доста незадоволителен резултат във сканираното изображение.

    Основен инструмент за оправяне на "криви" карти е Audesk Raster Design. Той не е самостоятелна програма, а е надстройка на AutoCad или друг продукт на Autodesk (работи и със Autodek Map, Civil 3D и др.). Желателно е изображението което ще се обработва да е в TIFF формат, и предварително да е приблизително отстранено завъртането със Фотошоп или друг редактор.

    Зареждане на изображението:
    Image -> Insert

    след зареждането, картинката се намества грубо, така че началото на километричната мрежа да съвпадне с 0,0

    изправянето става с функцията rubbersheet (гумен лист):
    Image -> Correlate -> Rubbersheet...
    Method: Triangular
    Grid points...
    Grid Parameters: задаваме броя редове и колони на мрежата. В случая с картите в 1:25000 - 11 реда и 11 колони. Начало на мрежата 0,0
    X size: 40
    Y size: 40
    с бутона preview може да видим дали всичко е наред (проектната мрежа да отговаря на картата). След това с бутона Add points започва процеса на задаване на точки. Цъкваме точно на пресечните точки на координатната мрежа.

    Като краен резултат координатната мрежа на картата става напълно точна. Всеки "квадрат" от картата се деформира индивидуално, за да стане точно КВАДРАТ 1х1км.

    Записваме изображението с команда Image -> Save.


    Който има достъп до Raster Design, може да помага. Който няма... може да намери по другия начин (eMule, torrents...)
    Последно редактирано от dhv; 20-05-09, 10:53.
    "Аз знам, че нищо не знам. Но вие и това не знаете."

    Коментар


    • #3
      До: Методи и програми за обработката на растерни карти

      По искане на колегите направих едно упътване на процеса на обработка на изображениеята на картите в мащаб 25000 с цел подобряване на тяхното качество чрез обработка с GIMP.
      За целта първо трябва да си сложите приложения по долу скрипт "color-wb-balance.scm" за работа в следната папка: C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\scripts (това е най-честия път до тази папка, но може да има и изключения от това как е настроен вашия компютър).
      В приложените по долу връзки упътването е направено в два варианта с по-лошо качество (LQ за по слаби машини) и с по-добро качество на изображението (HQ). За целта разархивирате zip файла и стартирате съответния html файл от съответната получена разрхивирана папка.
      http://rapidshare.com/files/23627383...Karta.zip.html

      Коментар


      • #4
        AutoDesk AutoCAD Rаster Disign

        Честит празник на всички български граждани и най-вече на почитателите на Offroad forum.
        За почитателите на Raster Design прикрепям линк с няколко обучаващи филмови файла свалени от Autodesk.com.

        http://rapidshare.com/files/23658649...esign.rar.html

        Пожелания за приятни мигове през днешния светъл, слънчев и топъл ден.

        Коментар


        • #5
          До: Методи и програми за обработката на растерни карти

          Здрасти dhv сега се опитвам пробно да изправя една карта от 25к по описания от теб метод но не с програмата Растер Дизайн а със wiseimage но идеологията при нея е аналогична при изправянето на карта. Та въпроса ми е защо се задава броя на мрежата да бъде 11х11 квадрата, а не 10х10 от колкото в действителност е изработена мрежата на 25к топо карти?
          Също така бих те попитал кой метод е най-подходящ според теб ако си запознат с тях де за изправяне на картата тъй в wiseimage не се предлага описания от теб метод triangular който го има в Растер Дизайн а се предлагат следните варианти:

          Коментар


          • #6
            До: Методи и програми за обработката на растерни карти

            Не съм работил с Wiseimage, а картинките в поста не се виждат.

            Картата е 10х10 квадрата, а ограничителните им линии са с една повече, 11х11. Един квадрат се огражда от 2х2 линии.
            2х2 квадрата - от 3х3 линии....

            В растердизайн има два метода за изправяне, триангулачен и полиномен. При триангулачния, мрежата от зададени точки се разделя на триъгълници, и всеки триъгълник се деформира индивидуално, като върховете му застават точно там, където е зададено. Изображението се изрязва по най-външния периметър образуван от зададените точки.

            При полиномния метод, от всички зададени точки се пресмята един многостепенен полином за деформацията, и по получената формула се деформира цялото изображение наведнъж. При този метод се получава остатъчна грешка след изправянето, но той е подходящ в определени случаи. При него се пресмята и частта от изображението извън зададената мрежа от точки, без да се изрязва.

            За Wideimage нищо не мога да кажа в момента.
            "Аз знам, че нищо не знам. Но вие и това не знаете."

            Коментар


            • #7
              До: Методи и програми за обработката на растерни карти

              Здрасти dhv благодаря за предния ти отговор.
              В предишния ми пост малко мястото дето бях качил скриншота нещо не е станало както трябва ъплоуда и затова не се вижда.
              Сега ще кача директно двете снимки да кажеш дали нещата с координатнта мрежа са станали както трябва т.е дали мрежата в WiseImage изглежда подобно на растер дизайна, ако е така то значи съм задал правилно параметрите. На втория скриншот съм дал и типовете изправяне които се поддържат от програмата и ако си запознат с тях ако може да дадеш някое мнение.
              Просто разпитвам за това защото аутокада е огромен и бях го сложил 3D map версията и почна да ми изкарва там едно постоянно съобщение че си инсталира постоянно нещо при всеки старт и го разкарах пък и като се сложи и допълнително и растер дизайна става нещо грамадно пък Wiseimage е доста малка пък и според мен ги има и същите възможности подобно на Аутокад.
              Благодаря предварително.
              Прикачени файлове

              Коментар


              • #8
                До: Методи и програми за обработката на растерни карти

                Да, подобно е на растер дизайн. Преполагам че полиномните методи са същите като при растер дизайн, тук има и surface spline което явно е подобно но по други формули. Не виждам триангулачен метод, но предполагам че този: grid adaptive bilinear трябва да е нещо подобно на triangular при растер дизайн.

                Разликата в методите е следната:

                едната група методи (полиномните) прилагат една деформация на цялото изображение, изчислено по някаква формула според зададените точки. Това означава, че всяка точка влияе на ЦЯЛАТА картинка, примерно изместването на една точка от цялата мрежа, примерно някъде по ъглите ще повлияе на резултата във цялата карта, включително и в противоположния ъгъл.

                при триангулачния метод, всеки триъгълник образуван от три точки, се обработва отделно, и не влияе на резултата извън тези три точки. Значи при преместването на една точка, ще се променят само непосредсвено близките до точката области от картата.
                "Аз знам, че нищо не знам. Но вие и това не знаете."

                Коментар


                • #9
                  До: Методи и програми за обработката на растерни карти

                  Много ти благодаря dhv за отговора.
                  Значи доколкото разбирам мрежата която се построява е същата както при растер дизайн, аз малко се озадачих отначало защото разполагането на картата е в началото на първия квадрат с кординати 0,0 и и мрежата е малко изместена малко в диагонална посока и си мислих че тя трябва да обргражда по равно цялата карта а не да е с 1 квадрат да по навън разположена та затова ми беше съмнението.

                  Коментар


                  • #10
                    До: Методи и програми за обработката на растерни карти

                    Значи аз не съм видял добре първата картинка - мрежата трябва да е точно колкото картата. При wiseimage явно се задават броя на квадратите, а не на линиите. В такъв случай те са 10х10. В растер дизайн се задава броя на линиите те са с 1 повече.
                    Последно редактирано от dhv; 15-06-09, 11:44.
                    "Аз знам, че нищо не знам. Но вие и това не знаете."

                    Коментар


                    • #11
                      До: Методи и програми за обработката на растерни карти

                      Първоначално публикуван от icpart Преглед на мнение
                      По искане на колегите направих едно упътване на процеса на обработка на изображениеята на картите в мащаб 25000 с цел подобряване на тяхното качество чрез обработка с GIMP.
                      За целта първо трябва да си сложите приложения по долу скрипт "color-wb-balance.scm" за работа в следната папка: C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\scripts (това е най-честия път до тази папка, но може да има и изключения от това как е настроен вашия компютър).
                      В приложените по долу връзки упътването е направено в два варианта с по-лошо качество (LQ за по слаби машини) и с по-добро качество на изображението (HQ). За целта разархивирате zip файла и стартирате съответния html файл от съответната получена разрхивирана папка.
                      http://rapidshare.com/files/23627383...Karta.zip.html
                      Тъй като по-горния линк вече (вече бях забравил че съм правил такова упътване ) е изтрит явно поради неактивност прилагам ново упътване към вече посоченото с добавено такова за обработка на картите с помощта на Фотошоп като архива съдържа четири папки които отговарят на HD и SD качество на видеото като в случая едното е с по-висока резолюция, а другото с по-малка. За да гледате видеото от всяка папка просто стартирайте намиращия се там html файл и това е. Файловете с разширение "scm" са скриптове за Гимп но поради това че не съм сигурен кой се ползваше в случая по метода описан в упътването, затова ги копирайте в съответната папка посочена в моя по-горен пост.
                      http://rapidshare.com/files/29434928...a_na_karti.rar
                      Парола: Името на форума

                      Коментар


                      • #12
                        До: Методи и програми за обработката на растерни карти

                        Страхотно упътване!Ако не е тайна-с каква програма се правят такива презентации?Бих искал да попитам също бихте ли препоръчали някакви конкретни стойности за различните цветове (фотошоп), на базата на наши и чужди дигиални карти?Като освен цветовете от К25, не трябва да забравяме кафявото и синьото от К5.Критерият е да се виждат добре на екраните.

                        Коментар


                        • #13
                          До: Методи и програми за обработката на растерни карти

                          Програмата се казва Camtasia Studio и по принцип настройките на цветовете съм ги правил на око, но по принцип както споменаваш донякъде е по-добре да се работи с точно определен нюанс тъй като на различните монитори се вижда и различно. По принцип на някои от картите може да се пипне и кафявото като това е обикновено настройка на червения цвят и и синия, но в повечето такива карти най-проблемен е зеления който се вида жълтеникаво. По принцип за руските топо карти си има стандарти за цветовете които точно да се използват мисля че го има описано из нета. Например си спомням че имаше един много хубав руски сайт който засяга само темата за военната топография и там имаше много инфо относно този тип карти. Може да се поразровя из нета да видя какви стандарти използват руснаците при създаването на съвременните си топографски карти.

                          Коментар


                          • #14
                            До: Методи и програми за обработката на растерни карти

                            Ми аз мисля, че е добре да се прегледа едно количество карти как се виждат на екран-не само руски,западняците да не би да са по-тъпи.. и да се определят оптималните цифри за цветовете за проекта, и оттам нататък те да бъдат ЕДНАКВИ за всички карти от проекта. освен това, ако някой качва карти и има възможност да ги "пипне", да спази тези определени цветове , за да има еднаквост и да се избегне субектвизъм.Например, ако цветовете на Ведрин изглеждат добре, защо не с техните стойности?аз мисля, че няма да се разсърди

                            Коментар


                            • #15
                              До: Методи и програми за обработката на растерни карти

                              Едно клипче за картографията през петдесетте.

                              http://www.youtube.com/watch?v=BTt0c...eature=related

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X